تشخیص محتوای تکراری و کپی
خدمات طراحی سایت و برنامه نویسی انواع پلتفرم ، اپلیکیشن در شمال کشور با سابقه درخشان از سال 1385 بصورت حرفه ای
تعریف محتوای تکراری یا Duplicate Content
محتوای تکراری محتوایی است که در بیش از یک وبسایت یا وبلاگ از آن استفاده شده باشد. پس اگر محتوای شما در بیش از یک دامنه گذاشته شود، طبق استانداردها در دسته محتواهای Duplicate قرار میگیرد و هرچقدر این موضوع تعدد داشته باشد و یا دامنه سایتهای دیگر از شما قویتر باشد، میتواند به شکل قابل توجهی به سایت شما ضربه بزند.
گوگل و سایر موتورهای جستجو در پی این هستند تا بتوانند بهترین، کاملترین، معتبرترین و جدیدترین محتوا را برای کاربر به نمایش بگذارند پس محتوای کپی میتواند با نقض این موارد عملا شانس شما را برای دیده شدن در صفحه نتایج جستجو (SERP) کاهش دهد.
دلایل کپی کردن محتوا
در بسیاری از موارد، استفاده از محتوای تکراری عمدی نیست بلکه نویسندگان از بخشهایی از محتوا به عنوان مکمل برای محتوای دیگری استفاده میکنند که ممکن است در دامنههای مختلف به طور «کامل» مشابه باشد.
از نمونههای محتوای تکراری غیرمخرب میتوان به توضیحات محصولات فروشگاه ها اشاره کرد.
اما کپی مستقیم و عمدی محتوا موضوع دیگری است که در وب فارسی نیز جسته و گریخته شاهد آن هستیم و دلیل این کار همانطور که گفته شد دستکاری رتبه بندی موتو جستجو، بی ارزش کردن محتوای یونیک و یا لینک سازی خارجی (به شکل غلط) است. به صورت خلاصه دریافت محتوای یکسان در چند مکان مختلف موضوع خوشایندی نیست و موتور جستجو تمام تلاش خود را برای بی اهمیت کردن و یا حذف این مطالب (حداقل از صفحه اول) خواهد کرد.
از گوگل برای تشخیص محتوای تکراری استفاده کنید!
استفاده از گوگل یک راه سریع و مطمئن برای بررسی محتوای تکراری است. برای این کار شما میتوانید هر بخش از محتوا را که نسبت به آن مشکوک هستید را داخل نقل قول« ” ” » قرار داده و آن را جستجو کنید.
اگر وبسایتهای دیگری جز شما از این محتوا استفاده کرده باشند میتوان با قطعیت بالایی از کپی بودن محتوا مطمئن شوید.
نکته: البته این موضوع میتواند به شکل غیرعمدی نیز در محتوای شما ظاهر شود و یا صرفا معطوف به همان چندخط خاص باشد. در این موارد توصیه میشود آن بخش از محتوا را آپدیت کنید.
ترفند:
در دنیای سئو همه تلاش ما بر این است تا اثرانگشتی از خود به جا بگذاریم و ردپای خود را محو کنیم. مخصوصا در بحث off–page
یکی از روش های بهبود لینک سازی خارجی و به خصوص رپورتاژها استفاده از اثرانگشت نویسنده است.
برای اینکار کافی است یک بخش از محتوای سایت خود را که چندین بار در یک حوزه و یا یک محتوای خاص به کار بردهاید را به با رنگ متمایز، در حد چندخط و با فاصله از بدنه محتوا در رپورتاژ خود به کار ببرید. (توجه داشته باشید این محتوا باید، یونیک باشد، شامل کلمه کلیدیهای مرتبط با کانتکس اصلی شما باشد و در محتواهای معتبر شما در گذشته استفاده شده باشد)
این موضوع نه به عنوان یک دوپلیکیت کانتنت بلکه به عنوان یک اثرانگشت مانا و مفید میتواند به رپورتاژ شما اعتبار ببخشد.
ابزارهای رایگان برای چک کردن محتوای Duplicate
وقتی در حال نوشتن محتوای جدید در یک حوزه هستید ممکن است محتوای خود را به محتواهای قبلی خود شبیه کنید. برای این که این مشکل پیش نیاید و یا دیگران به شما محتوای کپی ندهند میتوانید از مجموعه ابزارهای رایگانی که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت استفاده کنید:
۱) Copyscape
این ابزار میتواند در سریعترین زمان ممکن محتوای شما را در برابر محتواهای دیگر بررسی کند. این ابزار مقایسه، محتوایی را که به عنوان محتوای تکراری شناسایی کند را برجسته می کند و به شما اجازه می دهد تا بدانید چند درصد از محتوای شما با محتواهای از پیش منتشر شده، مطابقت دارد.
۲) Plagspotter
این ابزار می تواند به خوبی صفحات تکراری از محتوای وبسایت را شناسایی کند. Plagspotter یک ابزار عالی برای یافتن سرقت علمی است و همچنین به شما امکان می دهد URL ها را به طور خودکار بصورت هفتگی کنترل کرده و محتوای تکراری را شناسایی کنید.
۳) Duplichecker
این ابزار به سرعت اصالت محتوایی را که قصد دارید در سایت خود بارگذاری کنید بررسی میکند. کاربرانی که در این وبسایت ثبت نام کنند، می توانند تا سقف ۵۰ جستجو در روز انجام دهند.
۴) Siteliner
Siteliner یک ابزار عالی است که میتواند ماهانه یکبار کل سایت شما را از نظر وجود محتوای تکراری بررسی کند. همچنین میتواند لینکهای شکسته را بررسی کند و صفحاتی را که بیشترین اهمیت را در موتورهای جستجو دارند شناسایی و به شما معرفی کند. اما اگر میخواهید اطلاعات بیشتری نسبت به وبسایت خود و محتوای آن داشته باشید، از میان تعداد بیشماری از سرویسهای پرمیوم توصیه میکنم انتخابهای خود را به موارد زیر محدود کنید:
ابزارهای Premium برای بررسی محتوای Duplicate
تنها تفاوت بارز ابزارهای پرمیوم با ابزارهای رایگان بهرهمندی این ابزارها از الگوریتمهای پیشرفتهتر برای مشخص کردن محتوای تکراری است. این ابزارها با ارائه گزارشی از محتوای شما به شکل کاملا تضمینی اصالت محتوای شما را اثبات میکنند و در قالب pdf گزارش های جالبی به شما ارائه میدهند.
از بهترین ابزارهای پرمیوم میتوان به grammarly، plagium و plagiarismchek اشاره کرد.
نکته: برخی سایتهای داخلی که ارائه دهنده ابزارهای آنالیز سئو و دیجیتال مارکتینگ هستند اقدام به فروش اشتراک این ابزارها نیز میکنند پس نگران روشهای خرید این ابزارها از داخل ایران نباشید.
آیا محتوای من کپی شده است؟
همانطور که گفته شد ابزارهای فوق کار شما را برای بررسی محتوای خود و دیگر رقبا بسیار ساده کرده است.
یکی از دلایل بررسی محتواهای سایت این است که برخی سایت ها به طور عمد و اغلب توسط ربات، محتوای شما را بدون هیچ گونه تغییری به محض بارگذاری بر روی سایت، کپی و داخل وبسایت خود بارگذاری میکنند و عملا به محتوای شما که قطعا برای آن زحمت کشیدهاید و یا هزینه کردهاید ضربه میزنند.
حالا ما چطور میتوانیم این اسکرابرها را شناسایی و با آنها برخورد کنیم؟
راه پیدا کردن دزدان محتوا
جدا از استفاده از ابزارهای فوق که به طور کامل به آن پرداختیم، اگر شما از وردپرس به عنوان سیستم مدیریت محتوا استفاده میکنید، استفاده از پلاگین askimet که به طور پیشفرض بر روی وردپرس نصب است میتواند شما را نسبت به هرزنامههایی که معمولا این باتها در محتوای شما کامنت میکنند پیدا کنید.
جالب است بدانید از تاریخ ۱۴ ژوئن سال ۲۰۱۳ این پلاگین توانسته بیش از ۸۳ بیلیون کامنت اسپم را شناسایی کند و در نتیجه زمان خوبی برای وبمسترها بخرد.
همچنین شما میتوانید از ابزارهای مدیر وب سایت استفاده کرده و لینکهای سایت خود را بررسی کنید. وقتی تعداد زیادی لینک از یک سایت خاص داشته باشید، ممکن است متوجه شوید که برخی از مطالب شما به آنها منتقل شده است. تنها راه برای اطمینان از این موضوع بازدید از سایت آنها و بررسی صفحاتی است که به سایت شما لینک میدهند. بنابراین ممکن است شما بتوانید محتوای دقیق خود را در این وبسایتها پیدا کنید. همچنین اگر هر کدام از عناوین پستهای شما پس از انتشار محتوای شما در صفحه نتایج جستجو (SERP) توسط سایت دیگری ظاهر میشود، از هشدارهای Google استفاده کنید.
در برابر کپی کنندگان محتوا چه کار باید کرد؟
برای مقابله با افرادی که از محتوای شما استفاده میکنند سه را کلی پیش روی شماست:
با مالک وبسایتی که محتوای شما را منتشر کرده تماس بگیرید و به او اطلاع دهید که محتوای خود را در سایت او پیدا کردهاید. ممکن است صاحب سایت از این که محتوای کپی به سایت آنها اضافه شده است، آگاهی نداشته باشد.
همچنین شما می توانید از طریق فرم تماس با آنها یا از طریق هر یک از شبکههای اجتماعی که در آن فعال هستند به مدیریت سایت دسترسی داشته باشید. اگر سایت آنها به سایت شما مرتبط بوده و همچنین باکیفیت است به آنها این امکان را بدهید که ضمن اعتبار به عنوان نویسنده و دادن بک لینک به سایت شما، مطالب شما را نگه دارند، گزینه دیگر پیشنهاد نوشتن مقاله اصلاح شده در ازای لینک است. اما اگر سایت کم کیفیتی است به آنها بگویید میخواهید محتوای شما بلافاصله حذف شود.
نکته: اگر روش مشخصی برای تماس با صاحب وب سایت وجود ندارد جستجوی Whois را انجام دهید. اگر باز نتوانستید بفهمید که صاحب سایت کیست، میتوانید با استفاده از ابزار رایگان Whoishostingthis، بفهمید چه کسی میزبان آن است. با شرکت میزبان تماس بگیرید و به آنها اطلاع دهید که مالک وب سایت در حال انتشار محتوای دارای حق چاپ است. شرکتهای میزبان و هاستینگ این نوع شکایت را اصولا جدی میگیرند و آن را پیگیری میکنند.
از مطالب خود با DMAC محافظت کنید
یکی از راه های محافظت از محتوای وبسایت قرار دادن نشان DMCA در سایت خود است. بدین صورت که اگر محتوای شما در وبسایت دیگری منتشر شود در حالی که نشان DMAC را در ذیل خود دارد این محتوا بدون هیچ هزینه ای از سایت مقصد پاک خواهد شد.
نشان DMCA، مهر و موم محافظتی است که در وب سایت شما قرار داده شده و سارقان را از سرقت مطالب شما باز می دارد. شما با داشتن یک نشان ثبت شده به ابزارها، منابع و پشتیبانی دسترسی خواهید داشت.