پایتون و سئو سایت

خدمات طراحی سایت و برنامه نویسی انواع پلتفرم ، اپلیکیشن در شمال کشور با سابقه درخشان از سال 1385 بصورت حرفه ای

سئو سایت درمجموع یعنی رعایت نکات و استانداردهایی که موتورهای جستجو برای سایت‌ها و صفحات مشخص می‌کنند. بخشی از این استانداردها به ساختار وبسایت برمی‌گردد و سرعت آن (تکنیکال سئو) و بخش دیگر به سئو On page و Off page. البته، تحقیقات و آنالیز سایت اصلی و رقبا هم در سئو سایت باید لحاظ شود. همه این‌ها ممکن است کارهای سخت و پیچیده‌ای باشند. با کمک پایتون بخشی از این سختی‌ها و پیچیدگی‌ها کم می‌شود.

پایتون (Python) چه کمکی به بهبود سئو سایت می‌کند؟ اصلا چرا زبان سطح بالای برنامه‌نویسی باید به سئو سایت کمک کند؟  مگر پایتون همان زبانی نیست که در ماشین لرنینگ و دیپ لرنینگ از آن استفاده می‌شود؟ اگر این‌طور است، چه ربطی به سئو سایت دارد؟

بله٬ ربط دارد؛ خیلی هم! پایتون زبان خاصی است و زبانی مهم. با پایتون خیلی کارها می‌شود کرد. پایتون  کارها را ساده می‌کند و سریع. خود گوگل از پایتون استفاده می‌کند. اولین خزنده‌ی گوگل با این زبان نوشته شده است. همچنین، یکی از زبان‌های سمت سرور گوگل پایتون است. وقتی گوگل هم به پایتون علاقه‌مند است، کارشناس سئو قطعا نباید از آن غافل شود.

استفاده از پایتون برای بهبود سئو سایت

قبل از اینکه برویم سر اصل مطلب، لازم است بیشتر پایتون را بشناسیم. پس اول باید به این سوال جواب دهیم که پایتون چیست؟ 

 

پایتون زبان برنامه نویسی سطح بالا، شئ گرا، Open Source و تفسیری است که دارای دستورها و کدهای ساده و پویاست. زبان برنامه نویسی پایتون بسیار ساده‌تر از زبان های برنامه نویسی دیگر است. 

 

این زبان ساده قابلیت‌های فراوانی دارد. با این زبان به‌راحتی می‌شود وب‌اپلیکیشن‌ها را ساخت. چون برای این زبان فریمورک‌های قوی و مختلفی وجود دارد. با پایتون نرم‌افزار هم می‌شود ساخت. ساده‌کردن محاسبات پیچیده‌ی علمی و آماری و آنالیز داده‌ها و همچنین بصری‌سازی (یعنی داده‌ها را به‌صورت جدول، نمودار یا چارت رنگی به شما تحویل می‌دهد) از دیگر قابلیت‌های این زبان است. پایتون کتابخانه‌های فوق‌العاده قدرتمندی دارد که برای استخراج داده‌ها و یادگیری ماشین می‌شود از آن‌ها استفاده کرد.

حال باید به این سؤال جواب داد که پایتون و قدرتش و امکاناتش چه کمکی به سئو سایت می‌کنند؟ 

 

Python empowers SEO professionals in several ways as it not only enables us to automate repetitive tasks but also to extract and analyze large data sets.

پایتون در چند مورد کارشناسان سئو را کمک و آن‌ها را قوی‌تر می‌کند. کارشناس سئو با پایتون نه‌فقط کارهای تکراری را خودکار می‌کند،‌ بلکه می‌تواند حجم زیادی از داده‌ها را استخراج و تحلیل کند.

 

کارشناس سئو با تحقیق و تحلیل داده‌ها بسیار سروکار دارد. بسیاری از تصمیماتی که باید بگیرد داده‌محور هستند. بنابراین، هرچه کارشناس سئو  اطلاعات و  آمار دقیق‌تر و بیشتری داشته باشد؛ بهتر و درست‌تر می‌تواند تصمیم بگیرد. پس، اولین فاید‌ه‌ی پایتون برای سئو خودکارکردن کارهای تکراری و معمولی و زمان‌بر در سئو است و دومین، کمک به جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها.

 

۱. سئو اتومیشن با پایتون

با کدهای پایتون می‌شود سایت را به بخش‌ها و دسته‌هایی با مقدار (ویژگی) مشخصی تقسیم کرد و از آن خواست تا در فواصل زمانی مشخص، مثلا روزانه یا هفتگی یا ماهانه، در سایت (حتی در دیتابیس و فایل‌های HTML آن) بچرخد (بخزد) و  ببیند همه‌ی آن بخش‌‌ها یا دسته‌ها آن ویژگی را دارند یا نه. درواقع،‌ در سئو اتومیشن هم از پایتون برای استخراج داده‌های مختلف از سایت استفاده می‌شود.

مثلا، می‌شود از پایتون خواست تا ببیند همه‌ی صفحات سایت، براساس آدرسشان، درست هستند. یعنی اگر صفحه‌ای آدرسی متفاوت دارد یا اشکالی در URL آن وجود دارد، نشان دهد. ممکن است از او خواست تا نتیجه را به‌صورت بصری (جدول) تحویل دهد. اینجاست که کتابخانه‌های پایتون بسیار به‌کار کارشناس سئو می‌آیند. (در آخر همین مقاله، کتابخانه‌های مفید پایتون برای سئو معرفی شده است.)

کارهای زیر در سئو سایت را می‌شود با قطعه‌کدهای پایتون خودکار کرد:

 

کنترل‌کردن ریدایرکت‌ها و URL‌ها

ممکن است سایت قدیمی به سایت جدید منتقل شود. دراین‌صورت آدرس تمامی صفحات سایت باید تغییر کند. چطور می‌شود مطمئن شد همه‌ی صفحات درست ریدایرکت شدند؟ می‌شود از کدهای پایتون استفاده کرد برای چک‌کردن تمامی صفحات قبل و بعد از ریدایرکت‌شدن. ممکن است طوری کد نوشته شود که نتیجه را به‌صورت جدول (بصری‌سازی‌شده) تحویل دهد.

آنالیزکردن لینک‌های داخلی

اگر بخواهید بدانید کدام بخش از سایت شما بیشترین لینک‌ها را دارد، به راحتی می‌توانید با پایتون آن را پیدا کنید. می‌شود جدولی مثل جدول زیر برای شما بسازد تا بفهمید هربخش از سایت از نظر لینک‌سازی داخلی چه وضعی دارد.

 

 

 

بررسی Indexing

از مهم‌ترین موضوعات در سئو ایندکس‌شدن صفحات و مدت‌ زمانی است که طول می‌کشد تا صفحات ایندکس شوند. با استفاده از قطعه‌‌کدهای پایتون می‌شود مدت زمان ایندکس‌شدن صفحات را فهمید. و همچنین به متوسط زمان ایندکس‌شدن سایت رسید. اگر این مدت زمان زیاد است، کارشناس سئو باید کاری کند.

بررسی Errorهای سایت

می‌شود از کدهای پایتون استفاده کرد تا در تمام سایت (نقشه‌ سایت) بخزند و صفحاتی را که error (۴۰۰ و ۵۰۰) دارند پیدا کند. بعد نتیجه را به تیم فنی داد تا خطاها را برطرف کند.

 

۲. ماشین لرنینگ با پایتون در سئو سایت 

همان‌‌طور که اشاره شد، زبان پایتون برای یادگیری ماشین استفاده می‌شود. در یادگیری ماشین، با کمک‌‌گرفتن از هوش مصنوعی شما به ماشین یاد می‌دهید تا الگو‌ها را پیدا کند و بفهمد و دانش خودش را گسترش دهد. درنتیجه، ماشین می‌تواند کارهایی را انجام دهد یا به نتایجی برسد که برای آن‌ها برنامه‌نویسی نشده است.

با کمک پایتون و ابزارها و برنامه‌هایی که مخصوص ساختن مدل‌های ماشین لرنینگ هستند می‌شود رفتار کاربر در سایت و نوع تعاملش را پیش‌بینی کرد. یعنی با استفاده از الگوی رفتار کاربر در بازدیدهای قبلی‌اش از سایت، می‌شود حدس زد آن کاربر بیشتر به‌سراغ کدام محتواها خواهد رفت. کارشناس سئو بر همان اساس این فرصت را دارد که محتوای سایت و تجربه کاربری سایت را بهبود ببخشد و با تمایل کاربران هماهنگ کند.  علاوه‌براین، ماشین لرنینگ در موارد زیر، که گاهی با اتومیشن ترکیب می‌شود، به بهبود سئو On page و تولید محتوا کمک می‌کند:

نوشتن عنوان صفحات و alt imgها

 با پایتون کارشناس سئو نیاز ندارد خودش برای صفحات عنوان بنویسد یا برای تک‌تک عکس‌ها متن جایگزین. پایتون خودش می‌تواند برای صفحه عنوان پیشنهاد کند یا با استفاده از یادگیری عمیق عکس را بخواند و توضیح تصویر را بنویسید. (البته این مورد ترکیبی از اتومیشن و ماشین لرنینگ است.)

 

 

 

ساختن مدل‌هایی برای بهبود کیفیت محتوا

کارشناس سئو با کمک پایتون می‌تواند مدلی بسازد که ابتدا فاکتورهای اصلی محتوای خوب ازنظر گوگل و کاربر را به آن یاد دهد. بعد این مدل هر محتوا را براساس آن فاکتورها ارزیابی می‌کند و به آن نمره می‌دهد. حتی ممکن است این مدل پیشنهاداتی هم برای بهبود کیفیت محتوا از خودش بدهد.

 

بهبود لینک‌های داخلی

در زمینه‌ی بهبود لینک‌های داخلی ماشین لرنینگ و پایتون بسیار می‌توانند به کارشناس سئو و تولید‌کننده‌ی محتوای سایت کمک کنند. مدل طراحی شده براساس داده‌های کلان، می‌تواند وقتی محتوایی نوشته می‌شود بهترین و مرتبط‌ترین لینک داخلی را پیشنهاد دهد. ممکن است خودش لینک‌های داخلی را در محتواهای مختلف بررسی کند و اگر محتوای مرتبط‌تر و مناسب‌تری به‌نظرش می‌رسد، آن را پیشنهاد بدهد. حتی ممکن است از مدل خواسته شده باشد خودش لینک داخلی بهتر را جایگرین لینک قبلی کند.

 

کتابخانه‌های مفید پایتون برای سئو

همان‌طور که قبلا هم اشاره کردم، قدرت پایتون در کتابخانه‌های آن نهفته شده است. بعضی از این کتابخانه‌ها برای آنالیز داده‌ها و سئو اتومیشن بسیار کاربردی و مهم هستند. این کتابخانه‌ها و کاربردهایشان عبارت‌انداز:

  • Pandas: برای دست‌کاری‌کردن در اطلاعات و آنالیز داده‌ها استفاده می‌شود. 

  • NumPy: برای محاسبات علمی استفاده می‌شود. 

  • Requests: برای درخواست‌های HTTP کاربرد دارد. 
  • Beautiful Soup: برای استخراج داده از فایل‌های HTML و XML کاربرد دارد. 

  • SciKit Learn: برای یادگیری ماشین به‌منظور استخراج و آنالیز داده‌ها استفاده می‌‌شود.

  • Matplotlib: برای بصری‌سازی داده‌ها استفاده می‌شود.