سئو کلاه سیاه : دشمن شماره یک گوگل
خدمات طراحی سایت و برنامه نویسی انواع پلتفرم ، اپلیکیشن در شمال کشور با سابقه درخشان از سال 1385 بصورت حرفه ای
سئو کلاه سیاه چیست؟ مجموعه تکنیکهایی که برای سئو سایت بههیچوجه نباید انجام داد. همین!
البته این موضوع مهم در سئو سایت اینقدر ساده هم نیست. در دنیای سئو سایت بحث دربارهی بعضی موضوعات هست که هرگز قدیمی نمیشود. سئو کلاه سیاه از آن موضوعات است. همهی کارشناسان سئو در سراسر دنیا میدانند که گوگل سئو کلاه سیاه را دوست ندارد. همه میدانند که گوگل سئو کلاه سیاه را جریمه میکند. اما تکنیکهای این نوع از سئو انجام میشود.
در دنیای سئو سایت و ازنظر گوگل استفاده از تکنیکهای کلاه سیاه برای سئو سایت قانونشکنی است. سوال منطقی که اینجا پیش میآید این است که پس چرا؟ چرا وقتی همه میدانند کارهایی را نباید انجام داد و جریمه دارد، بازهم عدهای آن را انجام میدهند؟ به این سوال مهم میشود چند پاسخ داد. کوتاهترین پاسخ این است که قانونشکنی فقط متعلق به دنیای حقیقی نیست و در جهان دیجیتال و فضای مجازی هم آدمهایی پیدا میشوند که قوانین را زیرپا بگذارند.
پاسخ دیگر این است که گاهی ممکن است کارشناس سئو از نبایدهای سئو (سئو کلاه سیاه) بهخوبی آگاه نیست و در دام سئو سیاه میافتد. بههمیندلیل، آگاهی کامل از سئو کلاه سیاه و تکنیکهای آن بهاندازهی شناختن سئو کلاه سفید مهم و ضروری است. در این مقاله، من تلاش میکنم تا روشن کنم سئو کلاه سیاه چیست و چه تکنیکهایی سئو سیاه بهحساب میآیند.
سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO) چیست؟
در سئو سایت هدف رسیدن به صفحهی اول و خط اول تا سوم نتایج جستجوی موتورهای جستجو است. وقتی مثل امروز میان سایتها رقابت نبود و تازه کار گوگل و دیگر موتورهای جستجو شروع شده بود، بحثی از سئو کلاه سیاه وجود نداشت. چون نیازی به آن نبود. اما هرچه تعداد سایتها بیشتر شد و کاربران در سراسر جهان بیشتر به موتورهای جستجو، مخصوصا گوگل، اعتماد پیدا کردند؛ رقابت میان سایتها برای رسیدن به صفحهی اول بیشتر شد.
همزمان با بیشترشدن رقابت و مراجعهی بیشتر کاربران به موتورهای جستجو، آنها برای سایتها و محتوای سایت استانداردها و دستورالعملهایی (Guidelines) وضع کردند. ازطرفدیگر، موتورهای جستجو و گوگل هرروز الگوریتمهای خود را بهبود دادند تا بادقت بیشتری بتوانند پایبندی سایتها را به دستورالعملها بررسی کنند. هدف موتورهای جستجو از استانداردها و الگوریتمهایشان این است که بهترین، دقیقترین و معتبرترین پاسخ به جستجوی کاربر در صفحهی اول به او نمایش داده شود.
سئو کلاه سیاه استفاده از تکنیکها یا ترفندهایی مغایر با استانداردها و دستورالعملهای موتورهای جستجو بهمنظور رساندن سایت به رتبهی بالاتری در نتایج جستجو است. در سئو کلاه سیاه هدف این است که الگوریتمهای موتورهای جستجو بازی داده شوند (فریب بخورند).
چرا سئو کلاه سیاه بهوجود آمد؟
وقتی من و شما چیزی را در گوگل سرچ میکنیم و نتایج برای ما نمایش داده میشود، روی کدام لینک کلیک میکنیم؟ من که اولین لینک و نتیجه را انتخاب میکنم. اگر در اولین سایت چیزیکه میخواهم را پیدا نکنم، روی لینک دوم و سوم کلیک میکنم. شاید به لینکهای دیگر در صفحه اول هم سری بزنم. ولی خیلی کم پیش آمده است که بروم صفحهی دوم نتایج.
شما هم احتمالا همین کار را میکنید. بقیه هم احتمالا همین کار را میکنند. بههمیندلیل، کسبوکارها و کسانیکه کالا و خدمات خود را در سایت عرضه میکنند، دنبال رسیدن به صفحهی اول هستند. چون برای خیلی از سایتها در صفحهی اول بودن یعنی فروشداشتن و کسب سود.
مشکل اینجاست که اگر همه بخواهند براساس سئو کلاه سفید (مطابقبا استانداردها و دستورالعملهای موتورهای جستجو) سایتشان را بهینه کنند تا رتبه کسب کند، مدت زمان نسبتا زیادی طول میکشد. سایتها باید اعتماد موتورهای جستجو و گوگل را جلب کنند و به او نشان دهند که برطبق استانداردهای آنها در فضای وب حضور دارند و فعالیت میکنند. چون درنتیجهی استفادهاز تکنیکهای سئو سیاه، الگوریتمهای موتورهای جستجو فریب میخورند؛ سایت در زمان کوتاهتری به رتبه و جایگاه میرسد.
اما نتایج بهدست آمده از سئو کلاه سیاه کوتاهمدت است. چون موتورهای جستجو متوجه میشوند و سایت خاطی را جریمه میکنند. ممکن است آن سایت را برای مدتی از نتایج جستجو حذف کنند و به کاربر نشان ندهند.
سئو کلاه سفید فقط زمانبر نیست، بلکه هزینهبر هم هست. استانداردهای گوگل تقریبا به همهچیز در یک سایت مربوط میشوند. ازنظر موتورهای جستجو طراحی سایت باید ویژگیهایی داشته باشد. طراحی UX هم برای گوگل و دیگر موتورهای جستجو مهم است. از همه مهمتر این است که محتوای سایت باید باکیفیت و اصیل باشد. تولید محتوای متنوع و باکیفیت و رعایتکردن همهی استانداردها در بلندمدت هزینههای زیادی دارد. درمقابل، تکنیکهای سئو کلاه سیاه ارزانتر تمام میشود.
به کدام تکنینک ها تکنیک های سئو کلاه سیاه گفته میشود؟
هرکار غیرواقعی و خلاف دستورالعملهای موتورهای جستجو برای بهینهسازی سایت ممکن است تکنیک کلاه سیاه بهحساب آید. اما بعضی تکنیکها هستند که شکی در سیاهبودن آنها نیست و موتورهای جستجو نیز ممنوعبودن آنها را اعلام کردند. درادامه، مخربترین تکنیکهای سئو که کارشناسان سئو بههیچوجه نباید از آنها استفاده کنند معرفی میشود.
۱. keyword Stuffing (تکرار بیشازاندازه کلمات در محتوا)
تصور کنید برای شما سوال پیش آمده که «سئو خارجی چیست؟». این سوال را از گوگل میپرسید. توقع شما از محتوایی که خط اول نتایج گوگل است قطعا این نیست که در جملاتی بیمعنی کلمه سئو خارجی یا لینکسازی خارجی یا دیگر کلمات مرتبط و غیرمرتبط را بیهدف تکرار کرده باشد. این نوع محتوا قطعا به سوال کاربر پاسخ نمیدهد. بلکه کاربر را گیج و وقت او را هدر میدهد. تمامی کلمات محتواهای سایت باید برای رساندن مفهومی که کاربر بهدنبال آن میگردد ضروری باشند. keyword Stuffing ممکن است در توضیحات متا و متنهای جایگزین تصویر (alt image) هم انجام شود.
ازنظر گوگل:
هرگونه تکرار غیرطبیعی کلمه کلیدی یا اعداد یا کلمات بیربط در متن صفحه بهقصد فریبدادن الگوریتمها و دستکاریکردن رتبهی سایت Keyword Stuffing است.
۲. محتواها و لینکهای پنهانی
در بعضی صفحات سایت برای موتورهای جستجو چیزهایی قرار داده میشود که با ترفندهایی از کاربران پنهان شده است. یعنی بخشی از محتوا برای خزندههای موتورهای جستجو نوشته شده است نه کاربران. از ترفندهای پنهانکردن بخشی از محتوا این است که رنگ متن را همرنگ پسزمینهی صفحه میکنند. اگر من در این صفحه کلمهای را با رنگ سفید بنویسم، شما آن را نمیبینید (من فعل جمله را، نمیبینید، با رنگ سفید نوشتم).
دلیل این کار چیست؟ گنجاندن کلمات کلیدی و لینکها تاجای ممکن در یک صفحه. من میتوانم در این صفحه چندین لینک سفید بگذارم که کاربران نمیبینند. یا ممکن است بعضی لینکها را با کمکگرفتن از کدهای CSS از دید کاربران پنهان کنم. کارشناس سئو همیشه باید مراقب محتواها یا لینکهای پنهانشده باشد. ممکن است محتوایی که از جایی کپی میشود، لینک یا محتوای پنهانی داشته باشد.
۳. بکلینکهای غیرواقعی و دستکاریشده
بکلینکها را کاربران واقعی باید به سایت شما (محتواهای سایت شما) بدهند. بکلینکها نشاندهندهی اعتبار و کیفیت محتواهای شما درنظر کاربران واقعی است. بههمیندلیل، بکلینکخریدن، بکلینکخریدن از مزرعههای لینک (Link Farms) و بکلینکساختن با شبکهی PBN؛ همگی لینکسازیهای غیرواقعی و قابلمجازات هستند. حتی بکلینکساختن ازطریق کامنتگذاشتن در سایتهای دیگر نیز ممکن است لینکسازی غیرواقعی محسوب شود. اگر کارشناس سئو میخواهد در کامنت سایتهای دیگر به سایت خود لینک دهد، باید این کار را خیلی بااحتیاط انجام دهد.
۴. دستکاری ریدایرکتها و اسنیپتها
اساسا کسانیکه برای رتبهآوردن در موتورهای جستجو به تکنیکهای سئو کلاه سیاه متوسل میشوند، از هر فرصت و امکانی برای گولزدن الگوریتمها استفاده میکنند. ریدایرکتکردن در موارد مشخصی اتفاق میافتد. برای مثال، وقتی نسخهی جدیدی از یک سایت ساخته میشود، کاربرانی که روی صفحات سایت قدیم کلیک میکنند؛ به آدرس جدید هدایت میشوند (ریدایرکت). اما ممکن است ریدایرکتکردن برای این استفاده شود که کاربران به یک صفحه و خزندگان موتورهای جستجو به صفحهی دیگری (که پر از لینک و کلمه کلیدی است) هدایت شوند.
اطلاعاتی که داخل در کادر قرمز قرار گرفته است، اطلاعاتی است که درقالب اسنیپت (Snippet or Structured Data) به موتور جستجو داده میشود. از تکنیکهای سئو کلاه سیاه این است که تعداد نظرات و ستارهها را دستکاری میکنند تا اطلاعات غلط و نادرست در آن نمایش داده شود. برای دستکاریکردن اسنیپتها هم ترفندهای مختلفی وجود دارد. یکی این است که از سایتهای امتیازدهی و رتبهبندی جعلی به سایت مقصد امتیاز بالا داده شود. بهتر است کارشناس سئو دستورالعمل گوگل دربارهی اسنیپتها را دقیق بداند تا دربارهی اطلاعات اسنیپتها اشتباهی مرتکب نشود.
چگونه موتورهای جستجو Black Hat SEO را جریمه میکنند؟
قطعا سئو کلاه سیاه بهضرر سایت تمام میشود. شاید اندکی زمان ببرد تا موتور جستجو بفهمد سایتی با تکنیکهای سئو کلاه سیاه به جایگاه فعلی رسیده است، اما حتما میفهمد. موتورهای جستجو و گوگل مبارزه با سئو کلاه سیاه را بسیار بسیار جدی میگیرند. آنها هرروز الگوریتمها و استانداردهای خود را بهبود میدهند تا بهتر بتوانند سایتهایی را که از تکنیکهای سئو کلاه سیاه استفاده کردند پیدا کنند.
گوگل و دیگر موتورهای جستجو تکنیکهای سئو کلاه سیاه را درهرحال جریمه میکنند. برای موتورهای جستجو مهم نیست آن تکنینکها آگاهانه بهکار گرفته شدهاند یا ناآگاهانه استفاده شدهاند.
وقتی از مجازاتشدن و جریمهشدن بهخاطر سئو سیاه حرف میزنیم، منظورمان این نیست که گوگل یا دیگر موتورهای جستجو از سایت شکایت میکنند یا آن را به دادگاه میکشانند. سایتهای خاطی ازنوع مجازی آن و در فضای نت جریمه میشوند. جریمهی سایت ممکن است این باشد که سایت برای مدتی یا همیشه در نتایج جستجو به کاربر نشان داده نمیشود. موتورهای جستجو جریمهی شدیدتری هم دارند: سایت را برای مدتی Down میکنند (یعنی سایت قابلدسترسی نیست). سایت خاطی باید سایت و محتواهایش را اصلاح و مطابقبا استانداردها کند تا بتواند دوباره فعالیت کند.
قبلاز تمامکردن این مقاله دربارهی سئو کلاه سیاه، چند نمونهی واقعی از سایتهایی را که بهدلیل استفاده از تکنیکهای سئو کلاه سیاه جریمه شدند میآورم.
سایتهای جریمهشده بهخاطر استفاده از سئو کلاه سیاه
۱. J.C. Penney و ۲۰۰۰ بکلینک سیاه
J.C. Penney نام فروشگاههایی (خردهفروشی) است که بیشاز ۴۰۰ شعبهی فعال درسراسر آمریکا دارد. برای مدتی لینک محصولات مختلف عرضهشده در این کسبوکار خط اول نتایج جستجوی گوگل بود. چه سرچ میشد شلوار جین چه لوازم آشپزخانه، درهرحال این فروشگاه اول بود. وقتی کارشناسان سئو بیشتر بررسی کردند متوجه شدند تعداد بکلینکهایی که به سایت این کسبوکار داده شده رقم بسیار عجیبی (تا ۲۰۰۰ بکلینک) است. مشخص شد این بکلینکها از سایتهایی بسیار بیربط (مثل سایتهای قمار و شرطبندی) آمده است. وقتی این خبر رسانهای شد، گوگل نیز تخلف از دستورالعملهایش را تایید و سایت را جریمه کرد. گوگل لینکهای مربوط به سایت J.C. Penney را تا ۷۰ جایگاه در نتایج جستجو تنزل داد. جالب اینجاست که این برند هرگز مسئولیت بکلینکهای غیرقانونی را نپذیرفت.
۲. Forbes و لینکهای غیرواقعی
حتی برند معتبری مثل مجلهی فوربز هم کار غیرقانونی انجام داده است. در سال ۲۰۱۱، گوگل فوربز را بهخاطر فروش لینک به سایتهای دیگر جریمه کرد. فوربز بکلینک میفروخت. درواقع، اعتبار سایت فوربز به دیگر سایتها فروخته میشد. تعداد لینکهایی که از سایت فوربز به دیگر سایتها داده شده بود زیاد و غیرطبیعی بهنظر میرسید. Matt Cutts از گوگل در توییتر خود این اتفاق را تایید کرد و اعلام کرد که گوگل فوربز را جریمه کرده است و فوربز باید لینکهای فروختهشده و غیرطبیعی را از سایت خود حذف کند تا بتواند به وضعیت قبلاز جریمه بازگردد.