ایده تولید محتوا
ایده تولید محتوا | خدمات طراحی سایت و برنامه نویسی انواع پلتفرم ، اپلیکیشن در شمال کشور با سابقه درخشان از سال 1385 بصورت حرفه ای
۱۲ ایده تولید محتوا در اینستاگرام
اغلب اوقات، صاحبان کسبوکار نمیدانند چه محتوایی در اینستاگرام منتشر کنند و از نداشتن ایده برای تولید محتوا رنج میبرند. نگران نباشید؛ چراکه این موضوع طبیعی است. برای حل این مشکل، بیایید ۱۲ ایدهٔ مختلف را بررسی کنیم:
۱. تخصص خودتان را آموزش دهید
یکی از موثرترین نوع محتوا در تمام پلتفرمها، محتوای آموزشی است. به فالوورها نشان دهید که در کسبوکار خودتان متخصص هستید. به آنها طرز استفاده از محصولات و انتخاب محصول موردعلاقهشان را توضیح دهید. برای مثال، کسبوکارهای مواد غذایی میتوانند دستور پخت غذاهای مختلف را آموزش دهند.
اگر لوازم آرایشی و بهداشتی میفروشید، طرز استفاده از انواع کرمها و اهمیت محصولات مراقبتی پوست و مو را آموزش دهید. میخواهید در زمینهٔ دیجیتال مارکتینگ فعالیت کنید؟ آموزش تولید محتوا در اینستاگرام گزینهٔ مناسبی است. تجربهٔ خودتان را با مخاطبان خود در میان بگذارید تا نهتنها آموختههای خود را مرور کنید، بلکه مخاطب بیشتری جذب کنید.
۲. پشتصحنه را نشان دهید
مخاطبهای اینستاگرام دوست دارند پشتصحنهٔ کسبوکار شما را ببینند. اگر محصول جدیدی دارید، میتوانید از فرایند تولید آن پست بگذارید. کارخانههای مواد غذایی میتوانند از کارخانه و فضای داخل آن برای تولید محتوا استفاده کنند. فیلمگرفتن از مراحل آمادهسازی محصول و ارسال آن برای مشتری هم یکی از گزینههای مناسب است.
۳. اعضای تیم را معرفی کنید
مشتریها دوست دارند با برندها ارتباط برقرار کنند و نشاندادن چهرهٔ انسانی کسبوکار این ارتباط را ایجاد میکند. اگر جزو برندهای شناختهشده هستید، تیمهای مختلف را معرفی کنید و نقش آنها را بگویید. برای مثال در پست زیر، تیم اینفلوئنسر مارکتینگ جریان را میبینید.
در صورتی که فروشنده هستید و خودتان محصولی تولید نمیکنید، میتوانید داستان افراد سازندهٔ برند را تعریف کنید. به عنوان مثال، اگر در پیج فروشگاهیتان محصولات برندهایی مثل آدیداس، نایک و برندهای دیگر را میفروشید، داستان این برندها و مالکان آن را در اختیار مشتریان خود بگذارید. فراموش نکنید که شما باید مخاطب خود را سرگرم کنید تا بتوانید او را حفظ کنید.
۴. مسابقه برگزار کنید
یکی از روشهای تولید محتوا در اینستاگرام، برگزاری مسابقه است. به شیوههای مختلفی، میتوانید این کار را انجام دهید. بهعنوان مثال، راجع به محصولات، از مشتریها سوال بپرسید. محتواهای هفته اخیر را بررسی کنید و از بین آنها یک مسابقه برگزار کنید. مثلا میتوانید از محتواهای منتشرشده سؤال بپرسید و بین کسانی که پاسخ درست را دادند، قرعهکشی برگزار کنید.
برگزاری مسابقه به افزایش لایکها و کامنتها هم کمک میکند. این کار را میتوانید برای محصولهای جدید هم انجام دهید. مثلاً از فالوورها بخواهید که به شما بگویند چه محصولی را در تصویر میبینند. ایجاد حس رقابت بین فالوورها، اثربخشی و نرخ تعامل پست را بیشتر میکند.
۵. از تصاویر جذاب استفاده کنید
علاوه بر تصویر و ویدیو، ابزارهای دیگری هم برای تولید محتوا در اختیار شما هستند. در برنامهٔ محتوایی، از اینفوگرافیک و پستهای اسلایدی هم استفاده کنید. پستهای اسلایدی بهترین گزینه برای محتواهای آموزشی هستند و افراد بیشتری این پستها را ذخیره میکنند.
در اینفوگرافیک، میتوانید راجع به محصولات مختلف صحبت کنید یا طرز استفاده از یک محصول را بگویید. موضوعهایی مثل مزایا و خواص یک محصول برای پستهای اسلایدی مناسب هستند. در تصویر زیر، شرکت کالین از اینفوگرافیک برای توضیح ویژگیهای محصولش استفاده کرده است.
۶. میمها را به کسبوکار خودتان ربط دهید
یکی از منابع جذاب محتوایی، میمها هستند. مردم با این تصاویر ارتباط خوبی برقرار میکنند. تصاویر میم جنبهٔ بامزهٔ برند شما را نشان میدهند و به تعامل صفحه کمک میکنند.
اگر میخواهید مردم شما را بهعنوان یک برند خلاق بشناسند، میمها را فراموش نکنید و آنها را به محصولات و کسبوکار خودتان ربط دهید. یک تصویر همراه با یک متن کوتاه میتواند زمین بازی را دگرگون کند. تصویر زیر در صفحهٔ اینستاگرام جریان، نمونهای از یک میم است.
۷. محصول جدید را اطلاعرسانی کنید
مخاطبها همواره دنبال اتفاقهای هیجانانگیز هستند. از چند ماه یا چند هفتهٔ قبل از معرفی محصول جدید، دربارهٔ آن محتوا تولید کنید. اجازه دهید مردم محصول شما را حدس بزنند. ویژگیهای مختلفش را بگویید و به مشتریها بگویید چرا به محصول شما نیاز دارند؟ محصول شما چه مشکلی را حل میکند؟
۸. قصه تعریف کنید
مخاطبهای اینستاگرام دیگر بهسادگی جذب کپشنهای ساده نمیشوند. سعی کنید در کپشن پستهایتان، داستان محصولات را تعریف کنید. پست زیر نمونهای از یک کپشن خلاقانه برای معرفی گردنبند است. یک توضیح کوتاه و جذاب از ادبیات فارسی، تاریخ و چرایی خلق محصول، مخاطب را به خرید آن تشویق میکند.
۹. در مناسبتهای مختلف پست بگذارید
قبل از تنظیم تقویم محتوا، مناسبتهای ملی و جهانی را بررسی کنید. کدامیک از مناسبتها به محصولها و کسبوکار شما مرتبط است؟ با کدام جشن و مناسبت ملی میتوانید همراه شوید و مخاطب را به تعامل بیشتر وادار کنید؟
سعی کنید در مناسبتهای عمومی مثل روز پدر و روز مادر، حتماً پست بگذارید. بعضی از مناسبتها برای یک کسبوکار خاص مفیدتر هستند. مثلاً پیجهای فروش کتاب میتوانند در روز جهانی کتاب و کتابخوانی پست بگذارند.
۱۰. لایو بگذارید
اگر تا الان در صفحهٔ اینستاگرام کاری و حرفهایتان لایو برگزار نکردهاید، همین الان برای آن برنامهریزی کنید. با این کار، ارتباط صمیمانهتری با مخاطب برقرار میکنید. در لایو، میتوانید نظر مشتریها را راجع به محصول جدید بپرسید و به سؤالهای آنها جواب دهید.
۱۱. از استوری غافل نشوید
تولید محتوای استوریها کمی آسانتر از پستها است؛ ولی باز هم برای آن به برنامهریزی احتیاج دارید. موضوع استوریها میتواند پشتصحنهٔ تولید محصول، نمایش جزئیات محصولات، بازخورد مشتریها، اعلام باقیماندهٔ محصولات و نظرخواهی از مشتریها باشد. اگر مشتریها محصول یا پیج شما را در استوری تگ میکنند، آن را در استوری خودتان بازنشر کنید.
۱۲. از محتوای سایت برای اینستاگرام استفاده کنید
مطالب بلاگ یکی از منابع خوب برای تولید محتوا هستند. از آنها برای تولید پست و استوری استفاده کنید. میتوانید از یک مطلب وبلاگ، رشته استوری بسازید یا آن را در یک پست اسلایدی یا اینفوگرافیک به نمایش بگذارید. در این پستها، مخاطب را دعوت کنید که مقالهٔ کامل را در بلاگ شما بخواند. با این کار، بازدید مقالههای وبلاگ هم افزایش پیدا میکند و افراد بیشتری به سایت هدایت میشوند.
برای گرفتن نتیجهٔ بهتر، بهتر است چند مورد را هنگام تولید محتوا در اینستاگرام رعایت کنید. این نکات را در بخش بعدی با شما در میان میگذاریم.