الگوریتم Freshness و تاثیر آن بر سئو

خدمات طراحی سایت و برنامه نویسی انواع پلتفرم ، اپلیکیشن در شمال کشور با سابقه درخشان از سال 1385 بصورت حرفه ای

هدف گوگل از معرفی الگوریتم Freshness چه بود؟

بر اساس پیش بینی هایی که در سال 2017 انجام شد، هر سال داده های بیشتری نسبت به قبل در جهان تولید می‌شود. اطلاعاتی که بشر به آن دسترسی دارد اصلا قابل مقایسه با چند دهه‌ی بیش نیست. این روند چند سال است که همچنان ادامه دارد و ادامه خواهد داشت.  به‌همین دلیل گوگل وادار شده است تا تلاش کند نه فقط دسترسی به اطلاعات که دسترسی به تازه‌ترین اطلاعات را برای کاربرانش فراهم کند.

هدف اصلی این به روزرسانی تأکید بیشتر بر اهمیت جدیدترین مطالب است. در بعضی از حوزه‌ ها و موضوعات کاربر تمایل دارد تا آخرین و جدیدترین اخبار و اطلاعات را بداند. بعضی از این حوزه‌ ها به طور خاص عبارت‌ اند از آخرین اخبار سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی، هنری جهان یا کشوری خاص؛ رویدادهای مختلف؛ زندگی هنرمندان و افراد مشهور؛ حوادثی که در نقاط مختلف جهان اتفاق می‌افتد و … . بالاخره کاربر می‌داند در جهان امروز هرلحظه اتفاقی جدید می‌ افتد که بر زندگی همه اثر می گذارد.

 

الگوریتم freshness گوگل چیست؟

همان طور که از نام این الگوریتم پیداست، این الگوریتم  آمده تا جدیدترین مطالب و محتواها را پیدا کند و به کاربران نمایش دهد. می توان گفت این الگوریتم محتواهای به‌روز و جدید را دوست دارد. به‌روزبودن مطالب معیاری کلیدی برای نمایش سایت از نظر گوگل است. فرض کنید دانش آموزی که قصد دارد نمونه سوال های کنکور دو سال قبل را پیدا و مطالعه کند. اگر محتوای سایت های مربوط به‌روز نباشند و سوال های  مربوط به سال های خیلی قبل را داشته باشند، ارزشی برای کاربر ندارد تا آن سایت ها را باز کند. چون چیزی را که می‌ خواهد ندارند. این دقیقا چیزی است که الگوریتم freshness در سایتی دنبالش است: مطالب جدید.

 

الگوریتم freshness به کاربران کمک می کند تا به‌روزترین اطلاعات را به‌دست آورند.

 

تاکتیک های بهینه سازی سایت برای الگوریتم freshness

اگر سایت شما به خاطر الگوریتم فرشنس رتبه از دست داده است، نگران نباشید. چیزی نیست که نشود جبرانش کرد. در ادامه، ۵ راهکار به شما ارائه می شود تا سایتتان را برای این الگوریتم بهینه کنید.

 

۱) محتوای موجود را دوباره مرور و به‌روزرسانی کنید

عملکرد محتوای خود را سال به سال یا حتی در بازه های زمانی مشخص بررسی کنید. صفحات / موضوعاتی را که قبلاً تعداد زیادی از بازدیدها و رتبه بندی ها را به وب سایت هدایت می کردند، شناسایی کنید و به‌روزرسانی آن ها را در اولویت قرار دهید.

ممکن است متوجه شوید که مطالب منتشر شده در زمان و تاریخی مشخص در وبلاگ، اخبار و بخش های رسانه ای، شاهد تغییر و یا افت قابل توجه ای بوده اند. اگر چنین است، به‌روزرسانی محتواهای قبلی را با استناد به منابع جدید، به‌روزرسانی آمار و ارقام و همچنین افزودن نقل قول های بیشتر و  اصطلاحات منعکس کننده‌ی آخرین کشف ها و نوآوری ها در آن حوزه در برنامه‌ی خود قرار دهید.

اولویت خود را روی آن دسته از مقالاتی که تعداد Impression و ورودی بالایی دارند و در صفحه نتایج دارای رتبه هستند، بگذارید. سعی کنید این مقالات را با آمار و ارقام جدید، نقل قول‌ها، تصاویر و تغییراتی مفید به‌روزرسانی کنید.

 

۲) محتوا را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

قدرت شبکه‌ های اجتماعی و بازخورد هایی را که از آن ها می گیرید دست کم نگیرید. تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو سایت اثبات شده است. دیگر همه‌چیز فقط تولید محتوا نیست. بلکه محتوای تولیدشده برای گوگل و کاربران را تا جایی که می شود باید به اشتراک گذاشت و پخش کرد.

به اشتراک گذاشتن محتواها در شبکه های اجتماعی سبب می شود تا با کاربر تعامل مستقیم ایجاد شود و واکنش او به محتوا و اطلاعات عرضه‌شده سنجیده شود. همچنین فایده‌ی دیگر این است که کارشناس سئو از شبکه های اجتماعی به راحتی برای سایت ورودی می‌ گیرد.

 

۳)  فواصل زمانی  محتواگذاری در سایت را تغییر دهید

اگر سایت شما به حوزه‌ یا صنعت یا تکنولوژی خاصی تعلق دارد یا اخبار مربوط به حوزه‌ای مشخص را گزارش می‌ دهد، این مهم است که شما خیلی خیلی به‌روز باشید و بلافاصله اطلاعات یا تغییرات جدید را در سایت خود منعکس کنید. یعنی الگوریتم freshness از شما می‌ خواهد که هر روز و شاید هر ساعت یک محتوای جدید در سایت یا بلاگ آن منتشر کنید.

کاربران دنیای امروز بیشتر از گذشته می‌ توانند اطلاعات جذب کنند. درواقع این را می‌ خواهند. پس اگر سایت شما نتواند جدیدترین و به‌روزترین اخبار و اطلاعت در حوزه ای مشخص را به کاربر بدهد، او دیگر به سراغ سایت شما نمی آید.

 

۴) برای ایجاد محتوا رویکردی انعطاف پذیر و فراگیر داشته باشید

در سایت شما فقط نباید یک نوع محتوا وجود داشته باشد. یعنی تمام محتواها نباید متنی باشد. شما باید انواع محتواها (ویدئویی یا پادکست) را تولید کنید. همچنین باید در بخش های مختلفی و با عناوین مختلفی این محتواها را قرار دهید. دقت کنید که به‌روزکردن سایت و محتواهای آن الزاما به معنی اضافه‌ کردن به تعداد لندینگ پیج‌ ها نیست.

شما باید به گوگل و درواقع الگوریتم فرشنس نشان دهید که آخرین اطلاعات مربوط به موضوعات سایت خود را می دانید و آن ها را در قالب های گوناگون در کمترین وقت دراختیار کاربر قرار می دهید.

 

 ۵) محتوای همیشه سبز را به مجموعه‌ی محتواهای سایت اضافه کنید

محتوای همیشه‌سبز ، محتوای عمیق تری است که در آزمایش زمان ماندگاری بیشتری دارد. این محتوا ممکن است ماه ها و سال ها برای سایت شما ورودی بگیرد.  این محتوایی است که معمولا آپدیت نمی‌ خواد. تولید محتواهای همیشه‌سبز بودجه و وقت بیشتری می خواهد. اما شما باید به چشم سرمایه گذاری به آن نگاه کنید. چون محتواهایی بسیار مهم برای کاربر و گوکل هستند.

به طور معمول محتوای همیشه سبز منعکس کننده ی یکی از موارد زیر است:

  • تحقیقی بسیار کامل در موضوعی مشخص؛
  • بینشی منحصر به فرد و ویژه درباره‌ی موضوعی؛
  • عرضه‌ی  کاربردی و عملی از نتایج تحقیقات؛
  • محتوایی چندهزار کلمه‌ای و بسیار جامع؛
  • محتوایی که شامل همه‌ی انواع محتوا می‌شود (متنی، تصویری، صدا، اینفوگرافی و … ).

 

 

به‌روزرسانی الگوریتم Freshness چقدر موفق بود؟

به الگوریتم Freshness در بسیاری از گفتگوهای تخصصی در سئو  خیلی پرداخته نشده است.  چون اغلب تحت الشعاع  الگوریتم های دیگر   مانند پنگوئن، پاندا، Hummingbird ،Mobile First، رنک برین و … قرار گرفته است. اما اصلا نباید فکر کرد که این الگوریتم موفق نبوده است.

اگر بازی فوتبالی درجریان باشد و شما فقط اسم تیم ها را سرچ کنید، متوجه خواهید شد که سایت هایی که نتایج زیر را دارد به شما نشان داده می شود:

  • آخرین نتیجه
  • آخرین اطلاعات مربوط به اتفاقات درون زمین بازی
  • بازیکنان درون زمین و آن‌هایی که کارت گرفتند یا مصدوم شدند
  • تعداد خطاها

این نتایج مفید و متغیر (که شاید دقیقه به دقیقه تغییر کنند) بیانگر مزایای عملی این به‌روزرسانی برای تجربه جستجوی ما بوده است. انگار شما بازی فوتبال را تماشا می کنید و چیزی را از دست نمی دهید.

افسانه ها و باورهای غلط درباره ی الگوریتم Freshness

مهم‌ترین باور غلط درباره‌ی این الگوریتم این است که کار مهمی نمی‌ کند. درواقع از سایت ها می خواهد تا اگر محتوایی کسل‌کننده دارند یا محتوایی که کسی به آن سر نمی‌ زند، بیایند و چندتا عکس و چند عدد و رقم و چند پاراگراف به آن اضافه کنند. فقط همین!‌ اما این درست نیست.

مثلا فکر کنید که شما پژوهشگری هستید که درباره‌ی تغییرات اقلیمی تحقیق می‌ کند. برای شما طوفان هایی که در نقاط مختلف جهان می آید و خسارات و خرابی ها مهم است. پس بخشی از تحقیق شما در سایت های خبری یا محتوایی است با موضوع این حوادث طبیعی. وقتی سرچ می کنید، گوگل و درواقع الگوریتم Freshness سایت هایی را که آخرین اخبار و اطلاعات در این باره را دارند به شما نشان می دهد.