نحوه بازاریابی از طریق محتوا
نحوه بازاریابی از طریق محتوا | خدمات طراحی سایت و برنامه نویسی انواع پلتفرم ، اپلیکیشن در شمال کشور با سابقه درخشان از سال 1385 بصورت حرفه ای
برای همه ما پیش آمده که برای یافتن پاسخ سوال خود وارد یک وبسایت شدهایم و پس از کمی گشتن در میان مطالب وبسایت متوجه شدهایم که محتوای آن تکراری است، یا با فاصله زمانی بسیاری مطالب جدید را منتشر میکند و یا عنوان وبسایت با محتوای آن همخوانی ندارد و این موضوع باعث خروج کاربران از وبسایت میشود. این مسئله بخاطر نداشتن برنامهریزی هدفمند توسط تولیدکنندگان محتوا اتفاق میافتد و برای حل آن به یک تقویم برای برنامهریزی هدفمند و تولید محتوای با کیفیت نیاز است؛ تقویم محتوایی به محتوای وبسایت نظم خاصی میدهد.
تقویم محتوا به تیم تولید محتوا کمک میکند تا برنامه زمانبندی شده دقیق و اصولی خود را داشته باشند، محتوای مناسب مخاطبین هدف را تولید کنند، کیفیت محتوای خود را بالا ببرند و از بروز خطا در تولید محتوا جلوگیری کنند.
اگر قصد دارید که در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت داشته باشید و سایت خود را مدیریت کنید یا به یک تولید کننده محتوا تبدیل شوید باید مطالعه خود را در این زمینه بالا ببرید.
من در این مقاله قصد دارم شما را با تقویم محتوایی و نحوه ایجاد و دلیل اهمیت آن آشنا کنم، امیدوارم که برای شما مفید باشد و از این محتوا استفاده کافی را ببرید.
تقویم محتوا چیست؟
هر آنچه از کسب و کار خود به صورت آنلاین به اشتراک گذاشته میشود(پستها، عکسها، فیلمها، داستانها و تبلیغات) محتوا است. تقویم محتوا راهی برای برنامهریزی و سازماندهی برنامه ارسال پیام در شبکههای اجتماعی است.
تقویم محتوا شامل موارد زیر خواهد بود:
آنچه به اشتراک گذاشته میشود، زمان انتشار و مکان انتشار.
چرا تقویم محتوا مهم است؟
1. صرفه جویی در وقت
مهمترین مزیت داشتن تقویم محتوا این است که سازماندهی و برنامهریزی در آینده باعث صرفهجویی در وقت و انرژی میشود. در عوض این زمان میتواند صرف کارهای خلاقانهتری برای استراتژی بازاریابی شود.
2. کاهش خطاها
تقویم محتوا که مرتباً استفاده میشود، احتمال اشتباهات را کاهش میدهد. به عنوان مثال، باعث کنترل خطای محتوای تکراری در کانالها می شود.
با برنامهریزی از قبل و مشخص نمودن مسئولیت بین اعضای تیم، میتوان اطمینان حاصل کرد که کلیه مراحل کار لازم بهراحتی پیش میروند. این امر بهویژه در میان تیمهای بزرگتر که احتمالاً مسئولیتهایی مانند ویرایش و راستی آزمایی را بر عهده دارند، بسیار مهم است. عجله در این روند میتواند منجر به اشتباهاتی پرهزینه شود.
3. امکان همکاری
تقویمهای محتوایی همکاری موثر را چه به صورت داخلی و چه به صورت فریلنسری آسان میکنند. ویژگیهای دسترسی تقویم های محتوا بدان معنی است که همه از وضعیت هر پست بدون نیاز به تماس جداگانه با افراد مطلع هستند.
4. جلوگیری از انتشار نادرست مطالب
برنامهریزی محتوا از طریق تقویم سرمقاله مانع از انتشار نادرست میشود و کمک میکند تا شکافهای احتمالی محتوا شناسایی شوند. همچنین این امکان را فراهم میکند که در صورت لزوم جلوتر از موعد مقرر تغییراتی ایجاد شود. ارسال مداوم کمک میکند ارتباطات واقعی با مخاطبان هدف ایجاد شود و دسترسی به آنها افزایش یابد.
5- کمک به بهبود محتوا
تقویم محتوا میتواند یک منبع عالی برای آزمایش A/B باشد و این امکان را میدهد که با محتوا و زمانهای ارسال آزمایش شود و به وضوح مشخص شود که چه چیزی مفید است و چه چیزی مفید نیست.
6. تقویت خلاقیت
تقویم محتوا امکان صرف وقت بیشتر را برای خلاقیت در جای دیگر فراهم میکند. این ممکن است به معنای فکر کردن در مورد روشهای آوردن یک بازی A به استراتژی شبکههای اجتماعی شما یا صرف وقت بیشتر برای تهیه محتوای با کیفیت بالا باشد.
عناصر یک تقویم تحریریه موفق
تقویمهای تحریریه در هر شکل و اندازهای وجود دارند. اینکه دستهبندی تقویم محتوا تا چه اندازه گسترده باشد، بستگی زیادی به نیازهای فردی یا تیمی و همچنین صنعت مورد نظر دارد.
ویژگیهای زیر اجزای مهم تقویمهای محتوا هستند، اما لزوماً همه آنها در هر کسب و کاری قابل استفاده نیستند، بنابراین با توجه به حوزه کاری مورد نظر میتوان انتخاب کرد که از کدام یک استفاده شود.
عنوان
یک عنوان برای اطمینان از اینکه خریدار واقعی مورد هدف قرار گرفته است مهم است. اطمینان از اینکه محتوا بر نیازهای مخاطب متمرکز است، در مورد شرکتهای بزرگ و کوچک قابل استفاده است.
افزودن عناوین به تقویم محتوا باعث وضوح مطالب ارائه شده میشود و همچنین میتواند برای محتوای بیشتر الهامبخش باشد.
نوع محتوا
نوع محتوا مانند پادکست، ایمیل، ویدئو یا راهنما، که برای دسترسی به مخاطبان خاص استفاده میشود برای همه بازاریابان مهم است، زیرا نحوه برنامه ریزی محتوا را به روشنی مشخص میکند. نوشتن این مطلب کمک میکند تا شکافهای موجود در انواع محتوا نیز شناسایی شود.
دسته بندی
داشتن این زمینه به ویژه برای شرکتهای بزرگتر، جایی که محتوا ممکن است در طیف وسیعی از بخشها (سبک زندگی، سفر، موسیقی و غیره) توزیع شود، ضروری است. نداشتن ستون موضوعی میتواند باعث شفافیت کمتر تقویم برای اعضای تیم شود.
مرحله خرید
افزودن یک گروه مرحله خرید که به مرحله مربوط به مخاطب در قیف بازاریابی میپردازد، میتواند مفید باشد. این مرحله میتواند به شما در نظارت موثرتر KPIها کمک کند.
تاریخ ویرایش
داشتن بخش تاریخ ویرایش برای تیمهایی که محتوا نیاز به انجام چندین فرآیند دارد و توسط چندین نفر قبل از انتشار دیده میشود، بسیار توصیه میشود. تاریخ ویرایش مشخص میکند که چه زمانی محتوا باید توسط همه اعضای تیم مربوطه بررسی شود.
تاریخ انتشار
ثبت تاریخ انتشار هم برای فریلنسرها و هم برای مشاغل مهم است. اگر یک نفر باشد که سایت خود را مدیریت میکند و یا یک تیم ۵۰ نفره، این مسئولیت را برای تکمیل محتوا تضمین میکند.
نویسنده
بخشی که برای شرکتهای بزرگتر مهم است و جایی که محتوا توسط تیم و یا فریلنسرهای خارجی که به تولید محتوا کمک میکنند تولید میشود. برای شفافسازی این مورد که چه کسی محتوا را ایجاد کرده است میتوان از برچسب استفاده کرد.
پیگیری پیشرفت تولید
ستونی که وضعیت محتوا را نشان دهد هم برای فریلنسرها و هم برای شرکتها مهم است. برای فریلنسرها، میتواند آرامش خاطر مشتریان را فراهم کند. برای شرکتها، این ستون نیاز به تماس فردی با افراد را برطرف میکند. با استفاده از این دسته، ممکن است تصمیم گرفته شود که آن را در بخشهای دیگری از جمله تاریخ محتوای اولیه، تاریخ ویرایش و تاریخ انتشار جدا کرد.
مقصد کانال
بیان اینکه این محتوا در کجا پست میشود مربوط به همه بازاریابان است و داشتن این بخش میتواند برای تجزیه و تحلیل عملکرد بهتر این محتوا استفاده شود.
استراتژی تبلیغاتی
این بخش چگونگی تبلیغ محتوای ایجاد شده که برای همه مشاغل بزرگ و کوچک قابل استفاده است را نشان میدهد. کدگذاری رنگی آنها (مانند صورتی برای Reddit، سبز برای خبرنامهها، یا آبی برای توییتر) میتواند وضوح بیشتری را در تقویم ایجاد کند.
ایده های محتوای آینده
چه در حال ایجاد محتوا به صورت انفرادی و چه به عنوان بخشی از یک سازمان بزرگتر، داشتن بخشی برای ایدههای محتوا مفید است. این بدان معناست که تمام ایدهها در یک مکان مناسب ذخیره شده اند و هنگام ایجاد طوفان فکری در آینده برای ایجاد محتوا مفید هستند.
هدف گذاری جغرافیایی
برای کسانی که مخاطبان بینالمللی قابل توجهی دارند، داشتن بخشی برای تعیین محل هدف برای محتوا نیز ممکن است مفید باشد.
پولی یا ارگانیک؟
برای شرکتهای بزرگتر، تعریف اینکه آیا این محتوا برای جستجوی پولی است یا ارگانیک، باعث شفافیت بیشتر موضوع میشود. اگر هدف ارگانیک باشد، یک استراتژی SEO لازم است؛ اگر محتوای پولی باشد، افزودن اطلاعات بودجه میتواند به اعضای تیم کمک کند.
پشتیبانی از رسانه ها
برای یک قسمت از محتوا، ممکن است رسانههای پشتیبانی کننده مانند کتاب الکترونیکی یا فیلمهایی موجود باشد. داشتن ستونی برای پشتیبانی از رسانه، روند آماده شدن محتوا برای انتشار را سادهتر میکند.
مراحل ایجاد تقویم محتوای شخصی خود
تصمییم گیری درمورد انواع محتوا
هنگام برنامهریزی تقویم محتوا، ابتدا باید محتوایی را که میخواهید منتشر کنید تولید کنید. این بخش ممکن است شامل موارد زیر باشد:
کتابهای الکترونیکی، مطالعات موردی، نقطه نظرات، صفحات هدف، پادکستها، پستهای وبلاگ، فیلمها،خبرنامهها، ارائهها.
هنگامی که شروع به جمعآوری ایدههایی برای تقویم محتوای خود میکنید، باید با تیمهای فروش و خدمات مشتری خود گپ بزنید تا سوالات بیشتری را که مشتریان بالقوه از آنها میپرسند و چیزهایی که آنها باید برای خرید بدانند را یاد بگیرید.
سپس، این اطلاعات و ایدهپردازی را با تیم بازاریابی خود در میان بگذارید تا موضوعاتی را که هنوز پوشش ندادهاید و استراتژیهای محتوایی مختلف را که میتوانید برای رسیدن به مخاطب مورد نظر خود استفاده کنید، تعیین کنید.
استفاده از ابزار تحقیق
همچنین میتوان از انواع ابزارهای تحقیقاتی برای انواع مختلف محتوا استفاده کرد تا اطلاعات دقیقتری پیدا کرد که منجر به نتایج بهتر شود.
ابزار تحقیق مناسب کلمات کلیدی میتواند کمک کند تا یک استراتژی محتوای موفق ایجاد شود و کلمات کلیدی مناسب برای هدفگذاری برای SEO و کمپین های PPC پیدا شود.
ایده پردازی مطالب
پس از طوفان فکری و انتخاب کلمات کلیدی، استفاده از ابزاری مانند تحقیق موضوع میتواند موضوعات مرتبط، عناوین اخیر و سوالاتی را که افراد در موتورهای جستجو میپرسند نشان دهد.
حسابرسی محتوا
ابزار حسابرسی محتوا، صفحات موجود در سایت را تجزیه و تحلیل میکند و پیشنهاد میکند که کدام محتوا را باید دوباره بازنویسی، بهروزرسانی یا حذف کرد. این ابزار میتواند با استفاده از محتوای موجود، ایده اصلی تولید محتوا را ایجاد کند.
همچنین میتوان از ابزار حسابرسی محتوای Semrush برای تجزیه و تحلیل یک رقیب در صنعت خود استفاده کنید.
انتخاب کانال های رسانه اجتماعی
باید مطمئن شد که مخاطبین هدف به درستی انتخاب شدهاند و اینکه کدام شبکه اجتماعی با توجه به مشخصات جمعیتی آنها بهترین هدف را دارند.
کنترل روندها
پس از انجام حسابرسی محتوای خود یا رقبا، مشاهده روند شروع خواهد شد. میتوان برای ایجاد تقویم محتوایی خود از این اطلاعات به نفع خود استفاده کرد. به مضمون، زمان و روز این محتوا و همچنین بسترهایی که در آنها بهترین عملکرد را داشتهاند توجه شود.
مشخص کردن مراحل تولید
میتوان هر مرحله از فرآیند محتوا را قبل از انتشار برای انواع محتوایی که ایجاد خواهد شد تعریف کرد. این مورد برای یک فریلنسر مفید است، اما برای سازمانهای بزرگتر، عملاً لازم است، زیرا برای دستیابی به انتشار، ممکن است محتوا از قبل مراحل مختلفی را طی کند.
پس از تعریف،با اضافه کردن این بخشها به تقویم محتوا نام شخص مسئول هر مرحله ثبت شود:
تصمیمگیری در مورد یک برنامه زمان بندی برای انتشار
براساس ممیزی محتوا و تجزیه و تحلیل داده، برای افزایش سطح تعامل با مخاطبان هدف خود می توان تعیین کرد که هر چند وقت یکبار، محتوا منتشر شود.
داشتن کتابخانه محتوا
برای تیمهای بازاریابی، نگه داشتن همه رسانههای خود در یک کتابخانه محتوای قابل دسترسی، در تقویم محتوای خود از طریقDropbox ، Google Drive یا پیوند پایگاه داده داخلی ارزش دارد.
بخاطر سپردن محتوای همیشه سبز
برخی از مطالب را باید به گونهای برنامهریزی کرد که محدود به تاریخ یا ساعت خاصی نباشد. این امر میتواند در مواقع تأخیر در برنامه مفید باشد و بهجای آن میتوان از محتوای همیشه سبز استفاده کرد.
انجام تغییرات لحظه آخر و انتشار محتوا
پس از ایجاد استراتژی بازاریابی محتوا، همچنین باید در نظر داشت که به طور مثال در یک سازمان بزرگ چه کسی باید پستها را قبل از انتشار تأیید کند. در این صورت، داشتن یک بخش دستورالعمل در تقویم مفید است تا فرآیندها و منابع مفیدی در یک مکان به راحتی در دسترس باشد.
چه زمانی محتوا منتشر شود؟
هنگام ایجاد تقویم محتوا، باید از خود پرسیده شود:
چه زمانی مشتریهای من آنلاین هستند؟
چه زمانی وقت آزاد دارم تا برای ارسال و کنترل نظرات در دسترس باشم؟
معمولا ارسال محصول در چه روزها و ساعاتی برای من مقدور است؟
کجا منتشر شود؟
محتوا باید در جایی که مخاطبان هدف بیشتر وقت میگذرانند به اشتراک گذاشته شود.
از مشتریان پرسیده شود که بیشتر از چه پلتفرمهای رسانه اجتماعی استفاده میکنند.
اگر یک کسب و کار رقیب در یک سیستم عامل خاص حضور دارد، در آنجا نیز میتوان برای کسب و کار خود حساب ایجاد کرد.
محتوای یکسان یا مشابه در چندین کانال ارسال شود (به این کار ارسال در چندین مکان گفته می شود).
نکات مهم تقویم محتوای رسانه های اجتماعی
ارسال مکرر
برنامهریزی ارسال مکرر از طریق کانالهای رسانههای اجتماعی در تقویم محتوا، برای نمایان بودن برند و افزایش آگاهی از اهمیت برخوردار است. اما چند بار باید پست کرد؟ برخی از اینها به تجزیه و تحلیل شخصی برمیگردد، اما در زیر توصیههایی با توجه به SproutSocial ارائه شده است:
فیس بوک:۱ یا ۲ بار در روز
لینکدین: ۱ یا ۲ بار در هفته
توییتر: ۲ تا ۱۰ بار در روز
اینستاگرام: ۲ تا ۵ بار در روز
پینترست: ۳ تا ۱۵ بار در روز
انعطاف پذیری تقویم محتوا
تقویم محتوای اجتماعی نباید به عنوان چیزی سفت و سخت دیده شود. برای هرگونه تغییر یا روند احتمالی لحظه آخری غیر قابل پیشبینی باید انعطافپذیر بود.
بهترین الگوها و ابزارهای تقویم تحریریه و محتوایی
یک ابزار، برنامه یا پلاگین تقویم در سیستم مدیریت محتوا میتواند روند ایجاد یک تقویم سر مقاله را آسانتر و کارآمدتر کند. هر ابزار تقویم مزایای مختلفی دارد، برخی از آنها قالبهای تقویم محتوای آماده را ارائه میدهند یا برخی از الگوهای تقویم تحریریه را تا حدی آماده کردهاند.
در زیر مجموعه ای از بهترین ابزارها، افزونهها و سیستم عاملهای تقویم موجود است تا محتوا را به سطح بالاتری برساند:
Google Sheets
ابزار Google Sheets آزمایش شده و مورد اعتماد است اما ممکن است جذاب نباشد، در این ابزار جمعآوری تقویم رسانه های اجتماعی یا محتوا که بسیار کارآمد است، بسیار آسان است و به راحتی قابل اشتراکگذاری است.
تقویم تحریریه وردپرس
تقویم تحریریه وردپرس یک افزونه رایگان در وردپرس است که برای کسانی که تیمهای کوچکتری دارند مفید است. پستها را میتوان از طریق تقویم ویرایش کرد.
تقویم بازاریابی Semrush
این تقویم چند ابزار برای مدیریت وظایف داخلی دارد و میتواند به راحتی با سایر ابزارهای Semrush ادغام شود. میتوان تمام اقدامات و روندهای کمپینهای خود را در تقویم ترسیم کرد و این امکان را برای همکاری تیمی فراهم میکند.
Evernote
این برنامه یادداشتبرداری دارای الگوهای قابل تنظیم است که میتواند متناسب با نیاز تیم و کمپینها سازگار شود.
ترلو
نسخه رایگان این ابزار این امکان را میدهد که بتوان یادداشتها و پیوندهای مربوطه را اضافه کرد، همچنین امکان افزودن نمای تقویم وجود دارد. اضافه کردن کارها، پست ها و پیگیری پیشرفت از طریق تابلوهای آن ساده است و برای همکاری تیمی بسیار مناسب است.
آسانا
تقویم محتوای Asana این امکان را میدهد تا نمایشهای مختلف تقویم را در اختیار داشته و بتوان لیست پروژهها و کارهای شخصی و پروژههای تیمی خود را به طور جداگانه مشاهده کرد. همچنین شامل فیلتر محتوا در هر پروژه است تا بتوان به سرعت اولویتهای محتوا یا وضعیت تأیید را شناسایی کرد.
نکاتی برای شروع
وقتی به این تیجه رسیدید که میخواهید چه چیزی ایجاد کنید و چه موقع و کجا میخواهید آن را به اشتراک بگذارید، فرایندی را برای ایجاد محتوا به طور مداوم ایجاد کنید.
میتوانید هفتهای یک بار برای انجام این کار وقت بگذارید، در طول روز عکس و فیلم بگیرید، یا ترکیبی از هر دو را انجام دهید.
نکات کلیدی
وقتی به طور مداوم محتوا را به اشتراک می گذارید، مردم بیشتر تمایل دارند که شما را بخاطر بسپارند و مایل به خرید از محصولات شما باشند.
تقویم محتوا روشی کارآمد برای برنامهریزی و سازماندهی برنامه ارسال پیام در شبکه های اجتماعی است.
جمع بندی
در این مقاله که از سری مقالات آموزش سئو و آموزش بازاریابی محتوا آکادمی آمانج است دریافتیم که برای داشتن وبسایتی با بهرهوری بالا به تولید محتوا نیاز داریم و برای تولید محتوای مستمر و با کیفیت به یک تقویم محتوا.
تقویم محتوایی نیاز ضروری هر شخصی است که کار تولید محتوا انجام میدهد، این ابزار باعث می شود که یک نظم خاصی در تولید محتوا، زمان اتشار آن و ویرایش آن وجود داشته باشد. تولید کنندگان محتوا با استفاده از تقویم محتوایی فاصله زمانی بین محتواهای خود را مشخص میکنند و از بروز خطا در روند ایجاد محتوا جلوگیری میکنند.
همانطور که در بالا گفته شد یک تقویم محتوا از قسمت های مختلفی مانند عنوان، نوع محتوا، تاریخ ویرایش، تاریخ انتشار و … تشکیل شده است و روند ایجاد یک تقویم محتوایی مراحل مختلفی مانند تصمیم گیری درمورد نوع محتوا، استفاده از ابزارهای تحقیق ، ایده پردازی، انتخاب کانال های شبکه های اجتماعی و … را شامل میشود.