موتور جستجو چیست؟

خدمات طراحی سایت و برنامه نویسی انواع پلتفرم ، اپلیکیشن در شمال کشور با سابقه درخشان از سال 1385 بصورت حرفه ای

موتور جستجو ابزاری است که به‌وسیله آن می‌توانید به دنبال موضوعات و مطالب مختلف در سطح وب (Web) گشته و به آن‌ها دسترسی پیدا کنید. معروف‌ترین و پراستفاده‌ترین موتور جستجو در ایران و جهان گوگل (Google) می‌باشد.

طرز کار موتورهای جستجو به این صورت است که شما یک عبارت یا موضوع مدنظر خود را در آن‌ها وارد می‌کنید. سپس موتورهای جستجو به دنبال آن عبارت در صفحات مختلف وب گشته و با الگوریتم خود آن‌ها را به ترتیب اعتبار و مفید بودنشان به شما نمایش می‌دهد.

 

اما موتورهای جستجو این اعتبار و مفید بودن صفحات وب را از کجا تشخیص می‌دهند؟ از ابتدای مطالعه این مطلب تا اینجا (یعنی در کمتر از 5 دقیقه) بیش از صد هزار محتوای جدید در بستر وب منتشر شده است. در میان این حجم انبوه، محتوای تازه منتشر شده شما چه جایگاهی می‌تواند داشته باشد؟ پس برای درک بهتر این موضوع بهتر است با فرآیند سه مرحله‌ای موتورهای جستجو برای پیدا کردن و رتبه‌بندی صفحات وب آشنا شوید.

 

  • خزیدن :

خزنده (crawler) نوع ربات اینترنتی است که از جانب موتورهای جستجو در سطح وب به گشت و گذار پرداخته و اطلاعات مهم هر صفحه وب (موضوع،آدرس صفحه،کلمات کلیدی،معیارهای مهم برای رتبه‌بندی و…) را برای آن‌ها ارسال می‌کنند

  • فهرست‌بندی :

موتورهای جستجو اطلاعات ارسالی توسط خزنده را در یک پایگاه داده (DataBase) بزرگ ذخیره و فهرست‌بندی می‌کنند. این فرآیند را در اصطلاح ایندکس (index)  شدن صفحه وب گویند.

  • رتبه‌بندی :

وقتی فردی عبارتی را جستجو می‌کند، صفحات وب مرتبط با جستجوی کاربر از درون index فیلتر و مشخص می‌شود. سپس موتورهای جستجو توسط الگوریتم‌های خود صفحات فیلتر شده را رتبه‌بندی می‌کنند تا هر کدام که امتیاز بهتری گرفت و برای کاربر مفیدتر بود در رتبه بهتری در لیست نتایج (SERP) نمایش داده شود. در حال حاضر الگوریتم گوگل حدود 200 معیار مختلف را برای رتبه‌بندی نتایج در نظر می‌گیرد که در قسمت پایانی این راهنما به مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازم.


اصطلاحات سئو

  • ترافیک :

تعداد بازدید کنندگان یک سایت را ترافیک گویند. منظور از ایجاد ترافیک ، جذب بازدید‌کننده و هدایت افراد به یک سایت است.

  • SERP :

به صفحه نتایج موتورهای جستجو Search Engine Result Page گویند. بعد از جستجوی کاربر معمولاً در هر صفحه 10 نتیجه ارگانیک از سایت‌های مختلف نمایش داده می‌شود.

  • ارگانیک (طبیعی) :

در صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERP) دو نوع نتیجه وجود دارند. نتایج طبیعی یا ارگانیک که با رعایت اصول سئو رتبه کسب کرده‌اند و نتایج تبلیغاتی که به ازای پرداخت مبلغی در لیست نتایج نمایش داده می‌شوند.

  • Snippet (اسنیپت) :

هر نتیجه در لیست نتایج جستجو (SERP) از سه قسمت تشکیل شده است. یک عنوان(tilte) ، یک آدرس صفحه (url) و توضیحاتی در مورد آن صفحه. این توضیحات را در اصطلاح اسنیپت می‌نامند. معمولاً محتوای این snippet از تگ  meta description صفحه وب برداشته می‌شود. در ادامه این راهنما بیشتر به این موضوع پرداخته‌ام.

 

  • الگوریتم :

موتورهای جستجو برای رتبه‌بندی سایت‌ها از یک سری قواعدی که خودشان تنظیم کرده‌اند پیروی می‌کنند. این موتورها همواره با آپدیت این قوانین سعی می‌کنند سایت‌های بی‌فایده را از لیست نتایج حذف و سایت‌های مفید را در رتبه بهتری برای کاربران قرار دهند.

  • داشبورد جستجوی گوگل :

Google Search Console پلتفرم آنلاینی است که صاحبان وب‌سایت با ثبت سایت‌شان در آن میتوانند درخواست بررسی صفحات سایت خود را به گوگل بدهند، رتبه خود برای کلمات کلیدی مختلف را مشاهده کنند و با خطاهای سئوی سایت خود آشنا شوند. بعد از تکمیل سایتتان اولین کاری که باید انجام دهید ثبت سایت خود در سرچ کنسول گوگل است.

  • پنالتی شدن :

اگر سایت‌ها سعی کنند قوانین و روش‌های درست بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو را دور بزنند و با ترفندهایی رتبه‌های بهتر در موتورهای جستجو کسب کنند با آپدیت الگوریتم موتورهای جستجو امکان جریمه یا پنالتی شدن این سایت‌ها وجود دارد. این جریمه می‌تواند شامل حذف یک مطلب یا حذف کل سایت از لیست نتایج جستجو باشد.

  • بک لینک (backlink) :

اگر سایتی به سایت یا یکی از صفحات سایت شما لینک بدهد در واقع برای شما یک backlink ایجاد شده است. اهمیت بک لینک به این خاطر است که باعث بالا رفتن اعتبار سایت شما می‌شود و رتبه بهتری در موتورهای جستجو می‌گیرید.

  • رپورتاژ :

مقاله‌ای است که معمولاً شما با پرداخت هزینه‌ای در سایت‌های دیگر منتشر می‌کنید. به این ترتیب فرصتی پیدا می‌کنید تا سایت خود را به مخاطبان سایت دیگر معرفی کنید و معمولاً  این اجازه را دارید که در متن مقاله خود 3 عدد بک لینک برای سایت خود ایجاد کنید.

  • robot.txt :

فایلی متنی درون هاست شماست که در آن می‌توانید دسترسی ربات‌های موتورهای جستجو به قسمت‌های مختلف سایت خود را تنظیم کنید.

  • نقشه سایت (site map) :

یک فایل با فرمت xml است که در آن آدرس صفحات مختلف وب‌سایت شما برای کمک به موتورهای جستجو ذکر شده است.