مخاطب تولید محتوای ما چه کسی است

مخاطب تولید محتوای ما چه کسی است | خدمات طراحی سایت و برنامه نویسی انواع پلتفرم ، اپلیکیشن در شمال کشور با سابقه درخشان از سال 1385 بصورت حرفه ای

تجربه محتوا چیست

تجربه محتوا چیست

تولید محتوا برای سئو سایت

وبسایت‌ها بازدیدکننده می‌خواهند، کسی‌که در سایت بماند و خریدی انجام دهد یا روی تبلیغاتی کلیک کند. وظیفه‌ی دیجیتال مارکتینگ این است که از تمامی ابزارهای دنیای نت و مجازی استفاده کند و بازدیدکننده (کاربر) را به سایت برساند. دیجیتال مارکتینگ زیرشاخه‌های تخصصی مختلفی دارد مانند سوشال مدیا مارکتینگ، سئو و کانتنت مارکتینگ.

برای اینکه سایت سئو شود، باید استانداردهای موتورهای جستجو را، ازجمله گوگل که مهم‌ترین و پرطرفدارترین موتور جستجو است، داشته باشد. گوگل تقریبا برای همه‌چیز در سایت استاندارد دارد، از تجربه کاربری گرفته تا کیفیت محتوا و حتی دیزاین page layout. اگر گوگل تشخیص دهد که سایت استاندارها را رعایت کرده است و محتوایش برای کاربر مفید است و نیاز او را برطرف می‌کند، در نتایج رتبه‌ی خوبی به سایت می‌دهد.

پس،‌ سایت اول باید گوگل (موتورهای جستجو) را قانع کند. برای قانع‌کردن گوگل دردرجه‌ی اول باید ربات‌های خزنده‌ی گوگل را قانع کرد. چون آن‌ها هستند که صفحات سایت را می‌بینند و ایندکس می‌کنند. یعنی اگر ربات‌های گوگل سایت را ایندکس نکنند، سایت سئو نخواهد شد چون گوگل آن را ندیده است. به‌همین‌دلیل، هر صفحه از سایت و محتوای آن باید برای ربات‌های گوگل بهینه شده باشد. ربات‌های گوگل هم تاحدی محتوای سایت را می‌فهمند.

تولید محتوا برای سئو سایت

وبسایت‌ها بازدیدکننده می‌خواهند، کسی‌که در سایت بماند و خریدی انجام دهد یا روی تبلیغاتی کلیک کند. وظیفه‌ی دیجیتال مارکتینگ این است که از تمامی ابزارهای دنیای نت و مجازی استفاده کند و بازدیدکننده (کاربر) را به سایت برساند. دیجیتال مارکتینگ زیرشاخه‌های تخصصی مختلفی دارد مانند سوشال مدیا مارکتینگ، سئو و کانتنت مارکتینگ.

برای اینکه سایت سئو شود، باید استانداردهای موتورهای جستجو را، ازجمله گوگل که مهم‌ترین و پرطرفدارترین موتور جستجو است، داشته باشد. گوگل تقریبا برای همه‌چیز در سایت استاندارد دارد، از تجربه کاربری گرفته تا کیفیت محتوا و حتی دیزاین page layout. اگر گوگل تشخیص دهد که سایت استاندارها را رعایت کرده است و محتوایش برای کاربر مفید است و نیاز او را برطرف می‌کند، در نتایج رتبه‌ی خوبی به سایت می‌دهد.

پس،‌ سایت اول باید گوگل (موتورهای جستجو) را قانع کند. برای قانع‌کردن گوگل دردرجه‌ی اول باید ربات‌های خزنده‌ی گوگل را قانع کرد. چون آن‌ها هستند که صفحات سایت را می‌بینند و ایندکس می‌کنند. یعنی اگر ربات‌های گوگل سایت را ایندکس نکنند، سایت سئو نخواهد شد چون گوگل آن را ندیده است. به‌همین‌دلیل، هر صفحه از سایت و محتوای آن باید برای ربات‌های گوگل بهینه شده باشد. ربات‌های گوگل هم تاحدی محتوای سایت را می‌فهمند.

راهنمای تولید محتوا برای انسان (کاربر) و ربات‌ های گوگل

به این سوال مهم جواب دادیم که کارشناس سئو و تولید محتوا باید برای چه مخاطبانی محتوا آماده کنند: کاربران و ربات‌ها. حال سوال مهم دیگری پیش می‌آید: چطور می‌شود محتوایی هم برای یک انسان تولید شود و هم برای یک ماشین و هردو هم آن محتوا را درک کنند؟ پاسخ مختصرومفید این است که با تعادل می‌شود محتوایی سئوشده برای کاربران و ربات‌ها تولید کرد.

1. عنوان صفحات باید برای ربات‌ها و کاربران، باهم، نوشته شده باشد

این را خیلی شنیدید که عنوان صفحه باید مخاطب را جذب کند و عنوان جذاب و متفاوت است که می‌تواند نظر کاربر را جلب و او را برای کیلک‌کردن روی لینک متقاعد کند. اما فقط کاربر نیست که به عنوان صفحات سایت دقت می‌کند، عنوان صفحه برای ربات‌ها هم مهم و تعیین‌کننده است.

شاید ربات‌های موتورهای جستجو هنوز نتوانند مثل یک انسان تمام یک محتوا را بخوانند و درک کنند، اما قطعا می‌توانند دریابند یک محتوا برای چه نوشته شده است، یعنی ربات‌ها می‌فهمند محتوا معرفی محصول است یا یک مقاله‌ی آموزشی. پس، به‌عنوان یک قاعده‌ی کلی، کارشناس سئو و تولید محتوا تاجای‌ممکن باید در محتوا سرنخ‌هایی برای ربات‌ها بگذارند تا آن‌ها به‌راحتی زمینه‌ی (Context) محتوا را متوجه شوند.

. کاربر و ربات ها محتوای غلط و زیادی طولانی یا خیلی کم را دوست ندارند

در اینکه تعداد کلمات چه‌قدر برای موتورهای جستجو مهم هستند، میان کارشناسان سئو اختلاف‌نظر وجود دارد. گفته شده است که هرچه تعداد کلمات محتوا بیشتر باشد یعنی محتوا جامع‌تر است و چون در چشم گوگل محتوایی که به پرسش مخاطب پاسخ جامع‌وکامل بدهد، باکیفیت و ارزشمندتر است، پس آن محتوا رتبه‌ی بهتری می‌گیرد. نکته اینجاست که همیشه این‌طور نیست. 

مهم این است که طول محتوا متناسب با موضوعی که به آن می‌پردازد، باشد. یعنی نمی‌شود در معرفی یک رستوارن معمولی ۳هزار کلمه نوشت! ضرورتی ندارد. و برعکس، اگر کسی بخواهد درباره‌ی سئو سایت فروشگاهی محتوای جامعی بنویسد،‌ ۲هزار کلمه هم کم است.   ربات‌ها موضوع و زمینه‌ی محتوا و سایت را می‌فهمند، بنابراین این را هم متوجه می‌شوند که طول محتوا با آن موضوع تناسب دارد یا نه.  کاربران هم می‌فهمند که نویسنده قصد داشته زیاده‌گویی کند یا خیلی کم حرف زده و حق مطلب را ادا نکرده است.

شاید ربات‌ها همه‌ی غلط‌های تایپی، دستوری یا املایی را نفهمند اما اگر تعداد غلط‌ها آن‌قدر زیاد باشد که محتوا معنی ندهد، نمی‌توانند محتوا را دریابند و آن را ایندکس کنند. البته، کاربر همه نوع غلط را متوجه می‌شود و اگر غلط‌های املایی و دستوری و تایپی زیاد باشد اساسا محتوا را نخواهد فهمید و احتمالا سایت را ترک می‌کند و اعتماد خود را به آن از دست می‌دهد.

 

۳. ساختار محتوا و انتخاب کلمات باید دقیق باشد چون پیام‌های مشخصی را به کاربر و ربات ها می‌دهد

در انتخاب کلمات یک محتوا اول باید مخاطب انسانی و برای تنظیم ساختار متن هر دو مخاطب را درنظر گرفت. هر سایت و هر محتوایی مخاطب (انسان) خاص خودش را دارد. کلماتی که در متن استفاده می‌شوند باید متناسب‌با سطح خواننده‌ی آن باشند. برای مثال، وقتی من یک مقاله برای بلاگ سایت دانشگاهی می‌نویسم، چون می‌دانم مخاطب من دانشجویان و افراد متخصص هستند، مجازم از کلمات بسیار تخصصی و سطح بالا استفاده کنم. اما اگر قرار باشد برای سایتی خبری که مخاطب آن دانشگاهیان نیستند، موضوعی را تحلیل کنم؛ باید کلمات ساده‌تری را به‌کار ببرم و طوری مطلب را بنویسم که همه آن را بفهمند.

ساختار محتوا برای ربات‌ها و کاربر مهم است چون هردو را هدایت می‌کند. وقتی محتوا فهرست داشته باشد، در عنوان‌های اصلی و فرعی از کلمات کلیدی استفاده شده باشد، محتوا مقدمه و نتیجه‌گیری داشته باشد، و در آن اطلاعات و آمار شفاف و درست و مفید گنجانده شده باشد؛ ربات‌ها زمینه‌ی محتوا را بهتر می‌فهمند و کاربر نیز محتوا را به‌راحتی می‌خواند و می‌فهمد و پاسخ سوالش را می‌گیرد.

 

۴. کاربر و ربات‌ها جذابیت‌های بصری محتوا را دوست دارند

ربات‌ها متوجه می‌شوند که محتوا از همه‌ی ابزارهای ممکن (عکس، ویدئو، صوت، اینفوگرافی، چارت، موشن گرافیک، انیمیشن، گیف و …) برای اینکه کاربر به چیزی‌که می‌خواهد برسد، کمک گرفته است یا نه. برای مثال، وقتی کاربر می‌خواهد بداند چطور باید یک شیرینی را درست کند، آن را در گوگل سرچ می‌کند. گوگل قطعا محتوایی را که علاوه‌بر نوشتن دقیق و واضح تمام مواد اولیه و اندازه‌ها و مراحل کار، تصویری باکیفیت از هر مرحله قرار داده و در انتهای محتوا ویدئوی کوتاهی از مراحل پخت و تزیین‌کردن آن شیرینی نیز گذاشته است، به او نشان می‌دهد.

چون آن محتوا نه‌تنها مفیدتر و کاربردی‌تر است بلکه برای کاربر جذابیت بصری هم دارد. به‌همین‌دلیل، گوگل توصیه کرده است که همه‌ی تصاویر و ویدئوها باکیفیت و بهینه‌شده باشند. ازطرف‌دیگر، ربات‌ها عکس‌های محتوا را می‌خوانند (متن‌های جایگزین تصویر یا Alt image) و همین به آن‌ها کمک می‌کند تا بهتر زمینه‌ و موضوع محتوا را درک کنند. البته، متن‌های جایگزین تصویر فقط برای ربات‌ها نیست. اگر به هر دلیلی تصویر باز نشود، کاربر هم مخاطب آن متن‌ها به‌حساب می‌آید. همچنین، برای کاربران نابینا، screen reader‌ها متن‌های جایگزین عکس را می‌خوانند.