سرعت سایت

خدمات طراحی سایت و برنامه نویسی انواع پلتفرم ، اپلیکیشن در شمال کشور با سابقه درخشان از سال 1385 بصورت حرفه ای

با پیشرفت تکنولوژی دیگر افراد کم طاقت شده‌اند. آن‌ها تحمل زمان طولانی منتظر ماندن برای باز شدن یک صفحه وب را ندارند. محتوای شما هر چقدر هم عالی باشد اگر صفحه شما دیر بارگذاری شود افراد قبل از دیدن آن، صفحه شما را می‌بندند.

بر اساس آخرین آمار گوگل اگر بارگذاری صفحه شما تا 6 ثانیه طول بکشد امکان بستن صفحه شما توسط کاربران تا 106 درصد افزایش می‌یابد! خود شما آخرین باری که لود شدن یک صفحه برایتان زمان زیادی طول کشید چه اقدامی انجام دادید؟

 

نکته اینکه اگر صاحب سایت هستید سرعت سایت خود را با اینترنت و مرورگر خود به طور کیفی نسنجید! سرعت لود سایت شما با توجه به مکان جغرافیایی کاربران و سرعت اینترنت هر فرد می‌تواند کاملاً متفاوت باشد! برای تست سرعت سایت خود می‌توانید از ابزارهای Test My Site  یا Google PageSpeed insights  از گوگل یا GTmetrix  یا Pingdom کمک بگیرید.

عوامل زیادی درسرعت بارگذاری (Load) سایت شما می‌تواند نقش داشته باشد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازم:

  • استفاده از قالب بهینه :

اگر قالب سایت شما به طور بهینه کد نویسی نشده باشد می‌تواند در سرعت لود سایت شما فاجعه به بار بیاورد. حتماً از قالب‌های معروف ، اصلی و بروز برای وب‌سایت خود استفاده کنید.

  • پلاگین‌های اضافه :

اگر پلاگین‌های سایت شما به درستی کد نویسی نشده باشند یا بروز نباشند می‌توانند در سرعت سایت شما خلل ایجاد کنند. حتماً از پلاگین‌های معتبر استفاده کنید و همیشه آن‌ها را بروز نگه دارید.

  • استفاده از هاست مناسب :

بعد از اطمینان از بهینه‌ بودن کدهای سایت خود باید سراغ استفاده از هاست مناسب بروید. هاست شما باید متناسب با تعداد بازدیدکنندگان سایت شما باشد. در ابندای کار که بازدیدکننده زیادی ندارید معمولاً یک هاست اشتراکی برای شما کافیست و نیازی نیست سرور مجازی یا اختصاصی تهیه نمایید.

نکته اینکه حتماً از شرکت‌های معتبر هاست تهیه کنید تا هم پیکربندی هاست را به درستی انجام داده باشند و هم در مانیتورینگ و پشتیبانی هاست به شما کمک کنند.

 

  • تصاویر بهینه :

سایز و حجم تصاویر شما برای کاربران اینترنت باید مناسب باشد. یک تصویر نامناسب سرعت بارگذاری صفحه شما را می‌تواند حتی تا 10 برابر افزایش دهد!  حتماً از تصاویر با سایز مناسب ( بدون نیاز به تغییر سایز توسط کدهای CSS) و حجم مناسب استفاده کنید. برای کاهش حجم تصاویر خود می‌توانید از برنامه فتوشاپ یا  پلاگین وردپرسی WP Smush  یا وب‌سایت compressor.io کمک بگیرید.

  • افزونه‌های کش(cache) :

افزونه‌های کش یک نسخه از صفحات وب‌سایت شما را به صورت استاتیک ذخیره می‌کنند تا در مراجعات بعدی کاربر به سایتتان نیازی به لود مجدد صفحات نباشد. بدین صورت سرعت load سایت شما به مراتب کاهش پیدا می‌کند. از معروف‌ترین افزونه‌های کش وردپرس WP Rocket ، WP Super Cache ،LiteSpeed Cache  نام دارند.

  • شبکه تحویل محتوا :

CDN ها یک نسخه از صفحات سایت شما را بر روی سرورهای مختلف در سراسر دنیا ذخیره می‌کنند تا کاربران اطلاعات سایت شما را از نزدیک‌ترین سرور به موقعیت جغرافیایی خود دریافت کنند. برای تهیه CDN می‌توانید از سرویس خارجی CloudFlare یا سرویس ایرانی ابر آروان کمک بگیرید.

  • نسخه AMP :

“صفحات موبایلی پرشتاب” چهارچوبی توسط گوگل است که با به کارگیری آن فقط مجاز به استفاده از برخی کدها و المان‌ها در صفحات سایت خود هستید. همچنین صفحات وب‌سایت شما از طریق سرورهای گوگل به کاربر نمایش داده می‌شود. بدین ترتیب سرعت لود سایت شما برای کاربران موبایل به شدت افزایش می‌یابد.

بکارگیری AMP الزامی نیست و با استفاده از AMP باید قید برخی از قابلیت‌ها و ویژگی‌ها را در سایت خود بزنید. اکثر قالب‌های معتبر در تنظیمات خود گزینه‌ای دارند که می‌توانید ویژگی AMP را با یک کلیک فعال یا غیرفعال کنید. همچنین برای این منظور می‌توانید از افزونه‌های وردپرسی کمک بگیرید.

سئوی خارج سایت (Off-Page SEO)

سئوی خارجی تمام اصولی است که اگر در خارج از سایت شما رعایت شود می‌تواند منجر به بهبود رتبه شما در موتورهای جستجو گردد. برای مثال اگر کاربران مطالب شما در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند ، اگر سایت‌های معتبر به سایت شما لینک دهند همگی نشان از اعتبار بالای سایت شما است.

در سئوی داخلی به زیبایی و دکوراسیون داخلی خانه خود پرداختیم. اکنون وقتش رسیده که از خانه خود بیرون برویم و دستی به سر و روی حیاط خانه بکشیم. در ادامه به معرفی مهم‌ترین معیارهای سئوی خارج سایت می‌پردازم :

اعتبار (Authority)

اعتبار سایت شما با دو عامل سنجیده می‌شود:

  • اعتبار دامنه (DA: Domain Authority):

به این نکته اشاره دارد که چقدر دامنه شما در سطح وب شناخته شده و دارای اعتبار است. این اعتبار به عوامل مختلفی مثل تعداد لینک‌های موجود از دامنه شما در سطح وب، تعداد منابع معتبری که به شما لینک داده‌اند، سابقه فعالیت شما در سطح وب (عمر دامنه)،  میزان مفید بودن سایتتان برای کاربران در گذشته، تعداد بازدید روزانه از سایتتان و … بستگی دارد.

  • اعتبار صفحه (PA: Page Authority):

همانند اعتبار دامنه است ولی اعتبار را برای یک صفحه خاص از سایت شما بررسی می‌کند. (برای مثال یک مطلب خاص از وبلاگ‌تان). هر صفحه از سایت شما می‌تواند دارای نمره اعتبار متفاوتی باشد.

نمره اعتبار معمولاً از بازه 0 تا 100 در نظر گرفته می‌شود و هر چه نمره شما به 100 نزدیک‌تر باشد سایتتان دارای اعتبار بیشتری است. تعداد کمی سایت دارای نمره اعتبار 100 یا نزدیک به 100 هستند مثل google , youtube , microsoft و سایت‌های برتر ایرانی معمولاً اعتباری بین 50 تا 80 دارند. ابزارهای مختلفی برای بررسی نمره اعتبار وجود دارند که معروف‌ترین آن‌ها ابزار آنالیز دامنه سایت moz.com است. همچنین میتوانید از ابزارهای seo review tools   یا website seo checker کمک بگیرید.

لینک سازی خارجی

تکنیک‌های مختلفی برای گرفتن لینک از سایت‌های مختلف وجود دارد. برخی از این تکنیک‌ها کلاه سیاه ، برخی کلاه خاکستری و برخی کلاه سفید هستند. اصل مهم این است که محتوای بسیار مفیدی برای کاربران تولید کنید و کمی صبر داشته باشید. مطمئن باشید کاربران مطالب خوب را در سطح وب به اشتراک می‌گذارند.

البته این به معنی دست به سینه نشستن نیست بلکه شما باید به سراغ لینک سازی خارجی بروید و گاهاً از افراد مختلف درخواست کنید که به سایت شما لینک بدهند. مثلاً از کاربران خود بخواهید مطالب سایتتان را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند. همچنین در نظر داشته باشید که فعالیت در شبکه‌های اجتماعی بسیار می‌تواند به دیده شدن هر چه بیشتر سایتتان کمک کند.

یا می‌توانید با سایت‌های خبری همکاری داشته باشید و مطالبی را به صورت پست مهمان در آن‌ها منتشر کنید. حتماً با وب‌سایت‌های دیگر از طریق ایمیل در ارتباط باشید و به روش‌های مختلف با آن‌ها رابطه یا همکاری مشترکی ایجاد کنید. لینک سازی خارج مبحث گسترده‌ای است که در مطلبی جدا به طور مفصل به آن پرداخته‌ام.

در مبحث لینک سازی خارجی موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • لینک شما ترجیحاً در سایت معتبر با DA بالا قرار گیرد.
  • موضوع سایت و صفحه‌ای که لینک شما در آن قرار دارد مرتبط با شما باشد.
  • تگ HTML لینک دارای ویژگی rel=nofollow نباشد.
  • متن لینک، مرتبط با کلمه یا عبارت کلیدی باشد که سعی دارید در آن رتبه بگیرید.