برای تولید محتوای بهتر در گوگل چه کنیم

برای تولید محتوای بهتر در گوگل چه کنیم | خدمات طراحی سایت و برنامه نویسی انواع پلتفرم ، اپلیکیشن در شمال کشور با سابقه درخشان از سال 1385 بصورت حرفه ای

برای تولید محتوای بهتر در گوگل چه کنیم

برای تولید محتوای بهتر در گوگل چه کنیم

اگر من این محتوا را با کمک هوش مصنوعی نوشته باشم، آیا گوگل می‌فهمد؟ آیا گوگل این وبسایت را جریمه می‌کند؟ به بیان دیگر، آیا انتشار محتواهای تولید شده با هوش مصنوعی (AI -generated content) یا با کمک هوش مصنوعی بر سئو سایت اثر منفی می‌گذارد؟ یعنی مخالف با استانداردهای گوگل است؟

احتمالا اسم ChatGPT به گوشتان خورده است. می‌شود گفت که آن چت بات مبتنی بر هوش مصنوعی کم و بیش چیزی شبیه به گوگل است. شما می‌توانید هر لحظه که نیاز دارید سوالاتتان را از آن بپرسید. اما یک فرق بزرگ با گوگل دارد: اگر از چت جی پی تی بخواهید که یک بلاگ پست ۱۵۰۰ کلمه‌ای درباره‌ی سئو سایت برای شما بنویسد، از شما اطاعت می‌کند و در یک چشم به هم زدن این کار را انجام می‌دهد.

برای گوگل کاربران و نیازهایشان و تجربه‌ای که از تعامل با گوگل و محتواهای گوگل دارند بسیار بسیار مهم است. اما گوگل از کاربران اطاعت نمی‌کند. برعکس، گوگل برای خودش قوانین و اصولی دارد که همه‌ی وبسایت‌ها باید از آن‌ها پیروی کنند. اگر وبسایتی آن قوانین را رعایت نکند، جریمه می‌شود.

قوانین و استانداردهای گوگل درباره‌ی تولید محتوا با هوش مصنوعی و تولید و انتشار محتوای خودکار (Automation) چه می‌گویند؟ آیا برای گوگل مهم است که چه کسی تولید محتوا می‌کند؟ این محتوا به همه‌ی سوالات مهم درباره‌ی تولید محتوا با هوش مصنوعی برای سئو سایت پاسخ می‌دهد.

پاداش گوگل به محتوای باکیفیت و نه شیوه‌ی تولید محتوا

گوگل دلیل محکمی برای انتخاب آن معیار داشته است: محتوای بی‌کیفیت و بی‌ارزش مشکل تازه‌ای برای گوگل نیست و قبل از ورود هوش مصنوعی و ابزارهای تولید محتوای مبتنی بر هوش مصنوعی نیز این مشکل وجود داشته است. مگر فقط هوش مصنوعی می‌تواند محتوای بی‌کیفیت تولید کند؟ مگر انسان‌ها و کارشناسان تولید محتوا نمی‌توانند محتوای بد بنویسند؟

گوگل از مدت‌ها قبل (۱۰ سال پیش) مبارزه‌ی خود با محتوای بی‌‌کیفیت که هیچ کمکی به کاربر نمی‌کند و کسی آن را تولید کرده که هیچ چیز درباره‌ی موضوع محتوا نمی‌دانسته و فقط تعدادی کلمه را پشت سر هم نوشته، آغاز کرده است. گوگل علاوه بر آپدیت کردن مستمر الگوریتم‌هایش، E-A-T را برای ارزیابی کیفیت محتواها در نظر گرفته است. گوگل حتی آن استاندارد سه‌کلمه‌ای را به‌روز کرد و یک ویژگی دیگر (تجربه) را هم به آن افزود.

AI و کمک به تولید محتوای باکیفیت

پس، می‌شود با ابزارها ازجمله ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی تولید محتوا کرد. آیا این به این معنی است که گوگل در هیچ شرایطی آن محتواها را جریمه نمی‌کند؟ نه. گوگل اعلام کرده است که اگر تولید محتوا با ابزارها (به صورت خودکار) و هوش مصنوعی با هدف دستکاری در رتبه و گول زدن گوگل باشد، سیاست‌های هرزنامه (spam policies) گوگل را نقض کرده است. یعنی از نظر گوگل اسپم است و هیچ ارزشی ندارد و هیچ کمکی به کاربر نمی‌کند.

حقیقت این است که ابزارهای تولید محتوا و هوش مصنوعی ابزارهای کمکی هستند. می‌شود از آن‌ها ایده و اطلاعات (مخصوصا برای محتواهایی که نیاز به قطعه کد دارند) گرفت. همین باعث می‌شود تا در زمان تولید محتوا صرفه‌جویی شود. اما نباید محدودیت‌های ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی را فراموش کرد.

نمی‌شود برای تولید محتوا در همه‌ی موضوعات از آن‌ها استفاده کرد. برای مثال، وبسایت محصولات آرایشی و بهداشتی نمی‌تواند برای نوشتن معرفی محصول یک عطر از هوش مصنوعی کمک بگیرد. چون نیاز است درباره‌ی احساسی که آن عطر در انسان برمی‌انگیزد نیز صحبت شود.

علاوه بر آن، ChatGPT و ابزارهایی مانند آن برای پاسخ دادن و محتوا نوشتن از محتواهای موجود در فضای نت استفاده می‌کنند. به همین دلیل،  درباره‌ی مهارت‌ها، ترفندها و تجربیات شخصی متخصصین در یک رشته یا حوزه چیزی نمی‌دانند. برای مثال، اگر یک کارشناس سئو بخواهد از تجربه‌ی شخصی‌اش و  راهی که برای استفاده‌ی بهینه‌تر از ابزارهای آنالیز رقبا در سئو سایت پیدا کرده است، بنویسد؛ نمی‌تواند از هیچ ابزاری کمک بگیرد.

پس، چه باید کرد و چطور می‌شود از ابزارها و هوش مصنوعی در تولید محتوای باکیفیت کمک گرفت؟ گوگل به این سوال هم پاسخ داده است.

 

توصیه‌های گوگل برای تولید محتوای باکیفیت با کمک هوش مصنوعی

  • برای کاربر و نیازهایش محتوای اصیل و قابل اعتماد تولید کنید؛
  • محتواها باید آن ویژگی‌های چهارگانه (E-E-A-T) را داشته باشند؛
  • حتما ۳ چیز را به کاربران اطلاع دهید: چه کسی (Who) محتوا را نوشته یا تولید کرده، محتوا چطور (How) تولید شده و آیا در تولید آن از ابزار و هوش مصنوعی کمک گرفته شده، و محتوا چرا (Why) تولید شده است.