انواع تکنیک‌های سئو

خدمات طراحی سایت و برنامه نویسی انواع پلتفرم ، اپلیکیشن در شمال کشور با سابقه درخشان از سال 1385 بصورت حرفه ای

(SEO (Serach Engine Optimization یا بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو، برای ایجاد یک زبان مشترک بین سایت شما و موتورهای جستجو به وجود آمد. برای اینکه به موتورهای جستجو بفهمانید صفحه وب شما درباره چه موضوعی است تا سایت شما را بهتر درک کنند و رتبه بهتری به آن بدهند. در واقع شما با سئو به موتورهای جستجو می‌فهمانید سایتتان مرتبط با جستجوی کاربر است و برای او مفید است.

برای این منظور شما باید یکی سری معیارها را در داخل و خارج از سایت خود رعایت کنید. این معیارها همان الگوریتم‌های موتورهای جستجو است که رتبه بندی سایت‌ها از آن‌ها استفاده می‌شود.

افراد دخیل در ساخت این الگوریتم‌ها معمولاً برای جلوگیری از سوء استفاده سایت‌ها، فقط یک اشاره کلی به هدف الگوریتم‌های خود می‌کنند و ریز سیاست‌های رتبه‌بندی صفحات وب را بیان نمی‌کنند. به این ترتیب بیشتر چیزی که امروز درباره SEO (بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو) می‌دانیم برای مبنای اشارات ریز این افراد، صحیح و خطاها و تجارب افراد متخصص در حوزه سئو است.

بر اساس همین صحیح و خطاها و نظرات افراد متخصص، انواع مختلفی از سئو به وجود آمده است:

سئوی کلاه سفید

یعنی استفاده از تکنیک‌های قانونی و اخلاقی بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو که سایت شما را جریمه نمی‌کند. برای مثال استفاده درست از تگ‌های HTML در ساختار سایت و مقالات، معرفی سایت در Google Search Console، بهبود سرعت سایت، بهبود تجربه کاربری، تولید محتوای مفید و ارزشمند برای کاربران و … .

یکی از نقاط ضعف سئوی کلاه سفید این است که فرآیندی زمان‌بر است. یعنی تا وب‌سایت شما بخواهد اعتبار لازم را نزد موتورهای جستجو پیدا کند نیاز به زمانی حداقل شش ماهه تا یک ساله می‌باشد که شامل فعالیت و تولید محتوای مستمر و مفید در خود سایت و به موازات آن در شبکه‌های اجتماعی است.

البته تکنیک‌هایی برای کاهش این زمان وجود دارد که بیشتر این تکنیک‌ها در دسته‌بندی سئوی کلاه سیاه و خاکستری قرار می‌گیرند. البته مزیت سئوی کلاه سفید این است که روشی پایدار و دائمی بوده و طبیعتاً نگرانی بابت آپدیت‌های جدید الگوریتم‌ موتورهای جستجو و جریمه شدن ندارید. همچنین برای سئوی کلاه سفید به جز وقت تقریباً هزینه دیگری متحمل نمی‌شوید.

سئوی کلاه سیاه

همانند هر چیزی سئو هم یک جنبه تاریک دارد. سئو کلاه سیاه تمام تکنیک‌هایی است که باعث می‌شود موتورهای جستجو را دور بزنید یا از ضعف‌های آن‌ها سوء استفاده کنید تا رتبه بهتری در آنها کسب نمایید. ممکن است در کوتاه مدت جواب شگفت‌انگیزی بگیرید ولی در طولانی مدت و با آپدیت الگوریتم‌های گوگل سایت شما در معرض جریمه و حذف شدن از لیست نتایج است.

مثلاً در گذشته یکی از معیارهای رتبه‌گیری سایت‌ها تعداد تکرار کلمات کلیدی در یک صفحه وب بود و برخی سایت‌ها برای کسب رتبه بهتر یک کلمه کلیدی را بارها و بدون دلیل در صفحه‌شان تکرار می‌کردند که با آپدیت الگوریتم گوگل اکثر آن‌ها پنالتی (جریمه) شدند. حالا سؤال شما این است که چرا وقتی تکنیک‌های سئوی کلاه سیاه مضر هستند بعضی از وب‌سایت‌ها از آن استفاده می‌کنند؟

اینکه از تکنیک‌های سئوی کلاه سیاه یا کلاه سفید استفاده کنید کاملاً بستگی به هدف و استراتژی کسب‌وکار شما دارد. ممکن است یک کسب‌وکار آنلاین بخواهد در مدت زمان کوتاهی فروش زیادی ایجاد کند و نگرانی بابت پنالتی شدن سایتش با آپدیت الگوریتم موتورهای جستجو نداشته باشد.

اگر هدفتان فعالیت مستمر و طولانی در فضای آنلاین است (حداقل بیش از یک سال) قید تمامی تکنیک‌های سئوی کلاه سیاه را بزنید و کسب‌وکارتان را در معرض حذف شدن از لیست نتایج گوگل قرار ندهید. به خصوص که تکنیک‌های کلاه سیاه خیلی وسوسه برانگیز می‌باشند و حتی افراد بسیاری انجام آن‌ها را به شما پیشنهاد می‌کنند.

سئوی کلاه خاکستری

نه سیاه است و نه سفید. ممکن است از تکنیک‌هایی استفاده کنید که گوگل و افراد متخصص آن‌ها را ممنوع نکرده‌اند ولی چندان صادقانه هم نیستند. مثلاً ممکن است شما به یک سایت پول دهید تا به سایت شما لینک دهد و اعتبار سایت شما بالا رود. این کار اخلاقی نیست ولی موتورهای جستجو هم متوجه آن نمی‌شوند. اکثر تکنیک‌های لینک‌سازی خارجی برای وب‌سایت که به صورت طبیعی اتفاق نمی‌افتد جز دسته سئوی کلاه سیاه یا کلاه خاکستری قرار می‌گیرند.

برای مثال اینکه تعداد زیادی بک لینک برای سایت خود بخرید و این بک لینک‌ها در سایت‌های مختلف و بعضاً اسپم منتشر شوند و بعد از مدتی حذف شوند به شدت شمارا در معرض پنالتی شدن قرار می‌دهد ولی اگر یک رپورتاژ خبری دائمی در یک سایت معتبر و مرتبط با سایت خود خریداری کنید درست است که اصول سئوی کلاه سفید را رعایت نکرده‌اید ولی می‌تواند در کسب رتبه بهتر به شما کمک کند و از طرفی هم موتورهای جستجو متوجه آن نشوند!


سایت خود را چطور سئو کنم؟

از منظر اخلاقی و قانونی بودن روش‌های سئو که بگذریم به تقسیم‌بندی سئو در مکان اجرای تکنیک‌های آن می‌رسیم. پس در ادامه به توضیح سئوی داخلی و خارجی می‌پردازم و در خلال آن با تکنیک‌های مختلف سئو یا بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو آشنا می‌شوید.

برای درک بهتر اهمیت سئوی داخلی (On-Page SEO) و خارجی (Off-Page SEO) بهتر است با یک مثال شروع کنم :

فرض کنید خانه‌ای دارید که دارای یک حیاط است و افراد برای اینکه وارد خانه شما شوند باید از مسیری که از وسط حیاط می‌گذرد عبور کنند. اگر داخل خانه خود را به‌شدت تمیز کرده باشید و از بهترین متریال‌ها و کالاها برای دکوراسیون داخلی آن استفاده کنید ولی حیاط شما شبیه یک جنگل آشفته باشد وقتی مهمانی را به خانه خود دعوت کنید همه از ورود به خانه شما ترس خواهند داشت. حتی اگر بهترین تدارکات را برای پذیرایی از آنان دیده باشید کسی وارد خانه‌تان نمی‌شود!

در سئوی داخلی هم دقیقاً به همین شکل است. شما اگر بهترین محتوای ممکن را در سایتتان تدارک دیده باشید و بهترین تجربه کاربری را طراحی نموده باشید ممکن است حتی هیچ‌کس متوجه سایت شما نشود که حتی بخواهد از محتوا و تجربه کاربری شما استفاده کند!

حالا درست برعکس این قضیه را در نظر بگیرید. یک حیاط بسیار زیبا داشته باشید ولی خانه‌ای درهم و آشفته. ممکن است افراد زیادی ترغیب شوند که به شما سر بزنند و وارد خانه شما شوند ولی اگر داخل خانه شما مثل یک منطقه جنگی باشد زودتر از آنچه که فکرش را بکنید آن‌ها از خانه شما فرار خواهند کرد. عین همین قضیه در دنیای وب وجود دارد وقتی فردی وارد سایت شما شود و با یک سایت آشفته و بی‌محتوا روبه‌رو شود زودتر از آنچه فکرش را بکنید از آن خارج می‌شود و دیگر به آن باز نمی‌گردد.

گوگل آمار افرادی را که بدین شکل خانه (بخوانید سایت) شما را ترک می‌کنند به عنوان نرخ پرش یا نرخ فرار (bounce rate) در نظر می‌گیرد. هر چه آمار این افراد بیشتر شود سایت شما رتبه بدتری در موتورهای جستجو کسب می‌کند.

به همین خاطر شما هم به رعایت تکنیک‌های سئوی درون سایت (On-Page SEO) و هم به تکنیک‌های سئوی خارج سایت (Off-Page SEO) نیاز دارید. همان‌طور که گفتم این تکنیک‌ها حدوداً شامل 200 معیار مختلف می‌شوند که موتورهای جستجو برای رتبه‌بندی سایت‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند اما در ادامه به معرفی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازم.

سئوی درون سایت (On-Page SEO)

تمام اصولی است که شما در درون سایت خود رعایت می‌کنید و می‌تواند منجر به بهبود رتبه شما در موتورهای جستجو شود. برای مثال لینک‌سازی و ارتباط دادن درست مطالب در داخل سایت، رعایت درست تگ‌های HTML، سرعت سایت، جذابیت و خوانایی مطالب و… . در مثال قسمت قبل سئوی داخلی درست مثل کارهایی است که شما در خانه خود انجام می‌دهید. پس در ادامه به معرفی مهم‌ترین این کارها می‌پردازم:

تحقیق کلمه کلیدی

اگر می‌خواهید درباره موضوعی محتوا تولید کنید باید ببینید افراد مختلف چگونه به جستجوی آن موضوع در موتورهای جستجو می‌پردازند؟ با استخراج کلمات و عبارت کلیدی مرتبط و به کار بردن آن در مقاله خود به گوگل می‌فهمانید که اگر کاربری این عبارات را جستجو کرد مقاله شما مرتبط با جستجوی کاربران است و پاسخ سؤالات آن‌ها را دربر دارد.

برای مثال اگر می‌خواهید با عبارت “تور ترکیه” رتبه‌ای در گوگل کسب کنید باید موضوعاتی مثل: مقدمات سفر به ترکیه، قیمت تور ترکیه، جاهای دیدنی ترکیه و… را در مطلب خود پوشش بدهید. برای تحقیق کلمات کلیدی ابزارهای مختلفی مثل Google Keyword Planner وجود دارد ولی ساده‌ترین راه کمک گرفتن از قسمت جستجوهای مرتبط گوگل است. همچنین می‌توانید از سوالات متداول مشتریان خود استفاده کنید.

 

نکته اینکه لازم نیست کلمات کلیدی را بارها و بارها در متن خود به شکل غیر متعارفی تکرار کنید چون این روش منسوخ شده است و از طرف گوگل با جریمه مواجه می‌شود. به طور کاملاً طبیعی بنویسید و سعی کنید از کلمات کلیدی و عبارات مترادف آن‌ها در متن خود استفاده کنید.

نکته دیگر اینکه هدف و نیت کاربر را از جستجوهایشان درک کنید و مقالات خود را با توجه به نیت آن‌ها بنویسید. مثلاً اگر فردی در گوگل “بهترین گوشی موبایل” را جستجو می‌کند هدفش خرید نیست بلکه هدفش مقایسه و آگاهی از گوشی‌های روز بازار است.

پس برای این منظور باید مقاله‌ای بنویسید که گوشی‌های روز بازار را بررسی و آن‌ها را با هم مقایسه کرده باشد. بعضی از سایت‌ها به اشتباه صفحه محصول خود را روی این عبارات بهینه‌سازی می‌کنند و حتی اگر در کوتاه مدت با تکنیک‌های مختلف سئو رتبه خوبی بگیرند ولی به علت نرخ پرش بالای افراد آن رتبه خوب را از دست می‌دهند