ابزارهای کاربردی هوش مصنوعی برای سئو

خدمات طراحی سایت و برنامه نویسی انواع پلتفرم ، اپلیکیشن در شمال کشور با سابقه درخشان از سال 1385 بصورت حرفه ای

عصر ارتباطات و تکنولوژی باعث شده تا وبسایت‌ها و به طور کلی دنیای آنلاین، به یکی از اصلی‌ترین راه‌های برقراری ارتباط تبدیل شوند. اما با رقابت روزافزون در فضای آنلاین جذب ترافیک وبسایت نیاز به استراتژی‌های خاصی دارد. سئو (بهینه‌سازی موتورهای جستجو) به عنوان یکی از مهم‌ترین روش‌ها در جذب ترافیک و بهبود رتبه‌بندی وبسایت در صفحه نتایج موتورهای جستجو شناخته شده است.

در این میان، نقش هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) در سئو را نمی‌توان نادیده گرفت. بسیاری از کارشناسان و متخصصان معتقدند سئو سایت به دو بخش تقسیم می‌شود: سئو قبل از هوش مصنوعی و بعد از هوش مصنوعی.

هوش مصنوعی به عنوان یکی از جدیدترین و قدرتمندترین فناوری‌ها نقش مهمی را در حوزه سئو ایفا می‌کند. از تولید محتوا با هوش مصنوعی گرفته تا تحلیل و آنالیز رقبا، ابزارهای هوش مصنوعی سئو با بهره‌گیری از الگوریتم‌های هوشمند زبان برنامه‌نویسی پایتون و ماشین لرنینگ، توانسته‌اند با روش‌هایی نوین و کارایی بالا در بهبود رتبه وبسایت‌ها در موتورهای جستجو موثر باشند.

بررسی تاثیر ابزارهای هوش مصنوعی بر سئو سایت

ابزارهای هوش مصنوعی با تحلیل داده‌های سئو، شناسایی الگوها و روندها، پیش‌بینی تغییرات الگوریتم‌ها و ارائه راهکارهایی بهینه برای بهبود رتبه و افزایش ترافیک وبسایت‌ها به کمک متخصصین سئو آمده‌اند. هوش مصنوعی به عنوان یک همکار قدرتمند، اطلاعات عظیم و پیچیده را آنالیز و نتیجه را در اختیار متخصص سئو قرار می‌دهد تا بتواند بهبودهای لازم را در سئو وبسایت انجام دهد.

ابزارهای هوش مصنوعی در تمام بخش‌های سئو از جمله تحقیق کلمات کلیدی، تجزیه و تحلیل رقبا، تولید محتوای با کیفیت و سئو شده، اندازه‌گیری عملکرد وبسایت، آنالیز لینک‌سازی داخلی و خارجی، بهبود ساختار صفحات و بسیاری دیگر از جنبه‌های سئو کاربرد دارند.

هوش مصنوعی همچنین در سئو تکنیکال، که اغلب یکی از بخش‌های پرچالش سئو محسوب می‌شود، کاربرد زیادی دارد؛ کاربردهایی مانند ارزیابی سرعت بارگذاری صفحات، بهینه‌سازی وبسایت برای موبایل، بهینه‌سازی برای موتورهای جستجوی صوتی و غیره.

 

معرفی سه ابزار کاربردی هوش مصنوعی در سئو

تعداد و تنوع ابزارهای هوش مصنوعی که در سئو استفاده می‌شوند بسیار زیاد است. بسیاری از این ابزارها مانند SEMRush از قبل هم معروف بوده‌اند. با این حال هر روزه ابزارهای متنوع بسیاری وارد بازار می‌شود که هر کدام بخش یا بخش‌های خاصی از تسک‌های سئو را پوشش می‌دهند.

نکته مهم برای استفاده از این ابزارها برای ما این است که متاسفانه امکان استفاده از تمام این ابزارها برای ساکنان ایران وجود ندارد. به همین دلیل در این مقاله سه ابزار هوش مصنوعی کاربردی که به راحتی قابل استفاده‌اند، معرفی کنیم.

 

۱. Pro Rank Tracker

 

 

 

یکی از مهم‌ترین وظایف متخصص سئو این است که بداند در حال حاضر کلمات کلیدی وبسایتش چه رتبه‌ای دارند. این موضوع برای یک وبسایت کوچک ساده است. کافی است کلمات کلیدی مورد نظر را در گوگل جستجو کرد تا رتبه‌اش را متوجه شد. اما وبسایتی را در نظر بگیرید که صدها هزار صفحه و صدها میلیون کلمه کلیدی دارد. متخصص سئو این سایت برای اینکه بداند وضعیت کلمات کلیدی‌اش چطور است نمی‌تواند این حجم از کلمات کلیدی را تک به تک و به صورت دستی جستجو کند.

ابزار Pro Rank Tracker اینجا به کمک متخصص سئو می‌آید و به سرعت رتبه‌های کلمه کلیدی سایت را استخراج می‌کند. به طور کلی این ابزار امکانات زیر را به کارشناس سئو سایت ارائه می‌کند:

  • استخراج رتبه‌های کلمات کلیدی سایت،
  • تجزیه و تحلیل رتبه‌ها (بررسی داده‌ها به صورت شکل و نمودار)،
  • گزارش‌دهی (تولید و ارسال خودکار گزارش سایت به کارفرما و دیگر اعضای تیم).

استفاده از این ابزار برای ۳۰ روز رایگان است و برای استفاده بیشتر باید نسخه پولی آن تهیه شود.

 

۲. PageSpeed Insights

بهینه‌سازی سرعت بارگذاری صفحات سایت یکی دیگر از وظایف مهم متخصص سئو است. سرعت بارگذاری سایت به‌خصوص در موبایل از سال ۲۰۱۷ به عنوان یک فاکتور مهم گوگل برای رتبه‌بندی وبسایت‌ها معرفی شده است.

یکی از بهترین ابزارها برای بهینه‌سازی سرعت سایت PageSpeed Insights است. گوگل این ابزار رایگان را برای طراحان وبسایت و متخصصان سئو فراهم کرده است تا بتوانند به کمک آن سرعت سایت و مفاهیم مرتبط با آن مانند Core Web Vital را ارزیابی کنند.

 


Core Web Vital یکی از معیارهای اصلی رتبه‌بندی گوگل است که بر سه اصل اساسی استوار است:

  • LCP 
  • FID 
  • CLS 

 

ایده‌آل‌ترین حالت یک وبسایت در ابزار PageSpeed Insights این است که تمام المان‌های آن سبز باشد. سبز بودن یک المان به معنای این است که وضعیت سایت خوب است. اگر زرد باشد، یعنی بهتر است بیشتر روی آن کار شود. اگر قرمز باشد، به این معنی است که وضعیت سایت خوب نیست و باید هرچه سریع‌تر فکری به حال آن کنید.

 

 

 

۳. SEMRush

اگر با سئو سایت آشنایی داشته باشید، حتما نام ابزار سمراش شنیده‌اید. این ابزار یکی از قدرتمندترین ابزارهای سئو سایت است که تمام دامنه سئو سایت را از جمله سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال را در بر می‌گیرد. برخی از متخصصان سئو اعتقاد دارند که استفاده از ابزار SEMRush به تنهایی به تمام نیازهای متخصص سئو پاسخ می‌دهد و به ابزار دیگری نیاز نیست.

ابزار سمراش رایگان نیست و استفاده از آن پولی است. البته وبسایت‌های زیادی در ایران وجود دارند که امکان خرید اشتراک در وبسایت سمراش را برای شما فراهم می‌کنند.

 

 

 

برخی از امکانات ابزار سمراش عبارت‌اند از:

۱. آنالیز ترافیک سایت

سمراش وضعیت ترافیک یک وبسایت را در مقایسه با وبسایت‌های رقیب نمایش می‌دهد.  متخصص سئو با بررسی آمار ترافیک سایت، منابع جذب ترافیک، نرخ پرش و Time On Page می‌تواند استراتژی خود را بچیند.

 

۲. تحقیق کلمات کلیدی

اولین قدم در سئو سایت تحقیق کلمات کلیدی است. ابزار سمراش این امکان را به متخصص سئو می‌دهد تا بتواند لیستی از بهترین و مرتبط‌ترین کلمات کلیدی را با توجه به رقبا استخراج کند.

 

۳. کیوورد گپ

گاهی اوقات سئو سایت برای یک کلمه کلیدی که سختی بالایی دارد، مشکل است. در این حالت بهترین استراتژی برای سئو سایت، به خصوص وبسایت‌های جدید این است که روی کلمات کلیدی کار کنند که سایت‌های رقیب کمتر به آن پرداخته‌اند. ابزار سمراش یکی از بهترین ابزارها برای پیدا کردن کیوورد گپ در یک حوزه خاص است. سمراش این امکان را به متخصص سئو می‌دهد تا با مقایسه و تحلیل پنج سایت رقیب کلمات کلیدی جدیدی را کشف و روی آن کار کنید.

 

۴. تحلیل بک لینک

بک لینک‌ها عامل مهم در رتبه‌بندی سایت هستند. با ابزار سمراش می‌توانید لیست بک لینک‌های رقبا را بررسی کنید. ببینید آن‌ها در چه دامنه‌هایی و به چه روشی لینک‌سازی انجام داده‌اند. همچنین می‌توانید این لیست را بر اساس اعتبار دامنه، بازه زمانی و دامنه‌های مختلف فیلتر کنید.