آموزش نورپردازی برای تولید محتوا

آموزش نورپردازی برای تولید محتوا | خدمات طراحی سایت و برنامه نویسی انواع پلتفرم ، اپلیکیشن در شمال کشور با سابقه درخشان از سال 1385 بصورت حرفه ای

آموزش تولید محتوای در اینستاگرام

آموزش تولید محتوای در اینستاگرام

آموزش نورپردازی برای تولید محتوا

اگر به دنبال نورپردازی برای تولید محتوا به صورت حرفه ای هستید، نباید نور را تنها روی سوژه خود متمرکز کنید. در واقع زمانی نورپردازی شما زمانی صحیح است که حداقل سه منبع نور داشته باشید:

نور اصلی (Key Light)

نور اصلی به نوری گفته می‌شود که بیشترین روشنایی را در فضا ایجاد می‌کند؛ از این رو قوی‌ترین نور در محیط را نور اصلی می‌نامند.

نحوه قرارگیری منبع نور اصلی در فیلمبرداری اهمیت زیادی دارد. برای این که این نور روشنایی درستی در فضای شما ایجاد کند، باید آن را با زاویه ۴۵ درجه از بالا در در سمت راست یا چپ سوژه قرار دهید.

نور پرکننده (Fill Light)

نورهای پرکننده نسبت به نورهای اصلی روشنایی ملایم‌تری دارند؛ از این رو از آن‌ها به منظور پر کردن سایه‌ها در سوژه استفاده می‌کنند. چراغ‌های پرکننده نمونه واضحی از این نورها هستند. روشنایی این نورها معمولا نصف نورهای اصلی است. برای این که نورهای پرکننده به خوبی تمام سایه‌ها را از بین ببرند، باید آن‌ها را مقابل نور اصلی قرار داد.

نور پس‌زمینه (Back Light)

اگر کمی در عکاسی تجربه داشته باشید، می‌دانید که تنها نورپردازی روی سوژه اهمیت ندارد؛ پس‌زمینه عکاسی یا فیلمبرداری نیز باید نور لازم را داشته باشد. این موضوع در نورپردازی برای تولید محتوا نیز اهمیت دارد.

نورپردازی درست در پس‌زمینه روشنایی ملایمی در زمینه ایجاد می‌کند؛ همین روشنایی ملایم به کادر ما عمق می‌دهد. برای این که این نورها بهترین کادر را برای ما ایجاد کنند، باید منبع آن را در بالا و پشت سوژه قرار دهیم.

نورهای جانبی (Side Light)

از نورپردازی‌های جانبی به منظور روشن کردن سوژه‌ها استفاده می‌شود. این نوع نورها ویدیو شما را با ایجاد کنتراست بالا و نور کم متفاوت می‌کند. نور جانبی معمولا به صورت موازی با سوژه قرار گرفته و آن را برجسته می‌کند تا در صحنه بهتر مشخص شود.

برای هرکدام از این منابع نوری هم می‌توانید از سافت باکس، نورهای ال ای دی یا هر نوع تجهیزات نورپردازی که نور ثابت دارند استفاده کنید.

نور نرم و سخت چه تفاوتی با هم دارند؟

به طور کلی نورها به دو صورت تعریف می‌شوند؛ نورهای نرم و سخت.

 

نورهای نرم به نورهایی گفته می‌شود که به کل سوژه می‌تابد و روشنایی آن تمام سوژه را برگرفته و آن را به طور کامل روشن می‌کند. این نورها به صورت پراکنده به سوژه می‌تابند و کمترین سایه را ایجاد می‌کنند.

سایه‌ای که توسط نور نرم ایجاد می‌شود، خصوصیات زیر را دارد:

  • لبه‌های تیزی ندارند
  • سایه‌ها پراکنده هستند
  • امتداد دارند
  • سایه‌ها در یک نقطه به صورت ناگهانی قطع نمی‌شوند

در نقطه مقابل نورهای سخت را داریم که تنها بخشی از سوژه را روشن کرده و سایه‌ای تیز ایجاد می‌کنند. سایه‌هایی که توسط این نورها ایجاد می‌شوند، کاملا مرز دارند و مشخص هستند.

البته این مقایسه به این معنا نیست که نورهای سخت نورهای مناسبی برای عکاسی نیستند؛ بسته به شرایط و نوع عکاسی خود ممکن است به هر کدام از این نورها در نورپردازی خود نیاز داشته باشید.

عوامل موثر در ایجاد نور نرم یا نور سخت

هر منبع نوری می‌تواند نور نرم یا سخت ایجاد کند. فاکتورهایی مانند فاصله منبع نور تا سوژه و ابعاد منبع نور در نوع نور ایجاد شده تاثیر دارند. به این صورت که هر چه منبع نور به سوژه نزدیک‌تر باشد، نور نرم‌تری ایجاد می‌شود. این در حالی است که با افزایش فاصله نورها سخت‌تر خواهند شد.

نور خورشید نمونه واضحی از نورهای سخت است. از آن جایی که خورشید کیلومترها از سطح زمین فاصله دارد، یکی از مهمترین منابع نور سخت به شمار می‌آیند.

در مورد ابعاد منبع نور نیز می‌توانید چراغ قوه را امتحان کنید. زمانی که نور چراغ قوه را روی سوژه‌های بزرگتر از آن می‌اندازید، سایه‌های سختی ایجاد می‌شود. اما اگر از منبع نوری بزرگتری استفاده کنید، به طور حتم سایه‌های کمتر و نرم‌تری خواهید داشت.

در نورپردازی برای تولید محتوا نور سخت بهتر است یا نور نرم؟

همان طور که توضیح دادیم با توجه به خصوصیات این نورها هر کدام از آن‌ها در موقعیت‌های متفاوتی به کار می‌روند. اما مسئله اصلی این است که برای تولید محتوای ویدیوی باید سرا کدام یک از این نورها برویم؟

 

طبیعی است که نورهای با روشنایی ملایمی که ایجاد می‌کنند، گزینه بهتری برای تولید محتوای ویدیویی هستند. اما گاهی نیاز دارید که با استفاده از نورهای سخت برخی از جزئیات را به شکل متفاوتی نشان دهید.

شاید حتی بخواهید با استفاده از نورهای سخت متفاوت ظاهر شوید و توجه مخاطب را جلب کنید؛ در این صورت استفاده از نورهای سخت می تواند ایده نابی برای شما باشد.

استفاده از نور رنگی در نورپردازی برای تولید محتوا

بسیاری از تولیدکنندگان محتوا برای ایجاد فضایی متفاوت به نورهای رنگی روی می‌آورند. اگر با مهارت از نورهای رنگی استفاده کنید، فضای جذاب و متفاوتی ایجاد خواهید کرد که توجه بسیاری از مخاطبان شما را جلب می‌کند.

در واقع تولیدکنندگان محتوا با استفاده از نورهای رنگی می‌توانند برخی از جزئیات را در تصویر بزرگ کرده و برخی دیگر را در حاشیه قرار دهند. بگذارید واضح‌تر به شما بگوییم؛ هر نوری از رنگ‌های مختلف تشکیل شده است. این اجسام هستند که با جذب و بازتاب نورها رنگ‌های خاصی را به خود اختصاص می‌دهند.

 

به عنوان مثال، سیب قرمز تمام طیف رنگ‌ها را در نور جذب می‌کند و تنها رنگ قرمز را از سطح خود بازتاب می‌دهد. حال اگر شما در صحنه فیلمبرداری خود از نور رنگی خاصی استفاده کنید، ممکن است سیب‌های موجود در آن فضا تاریک دیده شوند.

از این رو یکی از ترفندهای نورپردازی در فیلمبرداری و عکاسی استفاده از نورهای رنگی به منظور برجسته کردن برخی از اجزای درون کادر است.

البته تنها به این منظور از نورهای رنگی در تولید محتوا استفاده نمی‌کنند. عکاسان حرفه‌ای از نورهای رنگی به منظور تنظیم نور در صحنه‌های فیلمبرداری یا عکاسی استفاده می‌کنند.

به این صورت که گاهی با توجه به شرایط و موقعیت از نورهای رنگی گرم استفاده می‌کنند که جذابیت رنگ‌های گرم را در فضا زیاد کنند. این در حالی است که با کمک نورهای رنگی سرد، رنگ‌های سرد درخشنده‌تر و جذاب‌تر به نظر می‌رسند.

از چه رنگ‌هایی استفاده کنیم؟

شما باید درک درستی از ترکیب نورهای رنگی با یکدیگر داشته باشید، قطعا نمیتوان از هر رنگی در هر فضایی استفاده کرد و باید بدانید که هر کدام از رنگ‌ها چه تاثیری بر بیننده شما می‌گذارند. در غیر این صورت با انتخاب رنگ‌های اشتباه در نورپردازی برای تولید محتوا با شکست مواجه می‌شوید.

 

یکی از مواردی که در استفاده از نورهای رنگی باید به آن توجه داشته باشید، استفاده از مجموعه رنگی هماهنگ است. برای این که این مورد را رعایت کنید، باید سراغ رنگ‌های هم‌خانواده رفته و درجه تیرگی یا روشنی آنها را مشابه باهم انتخاب کنید.

بیایید نگاهی به تاثیر هر کدام از رنگ‌ها روی احساس بینندگان بیندازیم:

  • قرمز: قرمز توجه بینندگان را جلب کرده و کمک می‌کند سطوح و تصاویر در پس‌زمینه صحنه دیده شوند.
  • نارنجی: این رنگ گرم فعالیت‌های ذهنی در بیننده را تحریک می‌کند.
  • زرد: این رنگ نور را با شدت زیادی منعکس کرده و حواس بصری بیننده را بسیار تحریک می‌کند. از این رنگ برای برجسته کردن سوژه و جلوه بخشیدن به آن استفاده میشود.
  • سبز: سبز رنگ طبیعت است و از این رو حس آرامش را به بیننده القا می‌کند.
  • آبی: آبی را نمادی از آرامش می‌دانند، اما واقعیت این است که این رنگ با دانش، قدرت و وقار نیز ارتباط دارد. از این رو تاثیر مثبتی روی مخاطب خواهد گذاشت.
  • بنفش: این رنگ پایداری رنگ آبی و انرژی رنگ قرمز را دارد و تاثیر زیادی روی مخاطب می‌گذارد. جالب است بدانید که بیشتر افراد در سنین پایین این رنگ را به رنگ‌های دیگر ترجیح می‌دهند.

درجه حرارت رنگ نور (Color Temperature)

درجه حرارت نور را با عنوان دمای نور می‌شناسند. هر نوری درجه حرارت متفاوتی دارد و از این رو در فیلمبرداری به شکل نورهای گرم یا سرد ظاهر می‌شوند.

دمای رنگ‌ها معمولا با کلوین اندازه‌گیری می‌شوند و در فیلمبرداری اهمیت زیادی دارند. اگر به دنبال نورپردازی درست برای تولید محتوای خود هستید، بهترین نور برای فیلمبرداری نورهایی با دمای ۵۰۰۰ کلوین است. حتما از زبان عکاسان حرفه‌ای اصطلاح دمای روز را شنیده‌اید، این اصطلاح به همان دمای ۵۰۰۰ کلوین اشاره دارد.

یادتان باشد که به دمای نورهای مختلف توجه کنید؛ زیرا در فیلمبرداری نباید هر نوری با هر دمایی را با یکدیگر ترکیب کرد.

تنظیمات نور در دوربین‌ها

اگرچه تجهیزات در نورپردازی برای تولید محتوا اهمیت زیادی دارند، اما نباید تنظیمات دوربین را فراموش کرد. تجهیزات تمام آنچه را که برای نورپردازی لازم دارید، تهیه می‌کنند؛ اما بدون تنظیم درست دوربین ویدیوهای ضبط شده کیفیت لازم را نخواهند داشت.

یادتان باشد که نسخه از پیش تعیین شده ای برای تنظیمات دوربین وجود ندارد و این شما هستید که با توجه به موقعیت و شرایط خود تنظیمات دوربین را تغییر داده و در بهترین حالت ممکن آن قرار می‌دهید.

به این منظور پیش از هر کاری باید تنظیمات دوربین را از حالت اتوماتیک خارج کرده و روی حالت دستی بگذارید. سپس با توجه به صحنه مورد نظر خود تنظیمات را تغییر دهید. برخی از مهمترین مواردی که باید تنظیم کنید عبارت هستند از:

  • وایت بالانس (White Balance): این فاکتور را با نام تراز سفیدی نیز می‌شناسند که با تغییر آن می‌توان نورها را کنترل کرد. این فاکتور کمک می‌کند که اشیا سفید کاملا سفید دیده شوند و به این ترتیب سایر رنگ‌ها نیز دقیق‌تر و پررنگ‌تر باشند.
  • دیافراگم: با تنظیم دیافراگم اندازه دهانه لنز را کنترل می‌کنید. این فاکتور به شما کمک می‌کند که میزان نوری که از لنز دوربین وارد می‌شود، تنظیم کنید.
  • ایزو (ISO): این فاکتور میزان حساسیت سنسور به نور ورودی لنز را نشان می‌دهد و تعیین می‌کند که تصویر شما روشن یا تیره دیده شود. با ایزوی پایین می‌توانید ویدیویی باکیفیت در شرایط کم‌نور بگیرید.

معرفی انواع تجهیزات نورپردازی برای تولید محتوا

اگر قصد خرید نور برای تولید محتوا دارید، باید اطلاعات کاملی در مورد انواع تجهیزات نورپردازی داشته باشید. استفاده از هریک از روشهای گفته شده به نوع محتوا و موقعیت شما بستگی دارد؛ پس انتخاب روش در نهایت به عهده خودتان است.

نور طبیعی!

پیش از هر چیز باید بدانید که نورپردازی برای تولید محتوا تنها به معنای استفاده از تجهیزات خاص نیست. نورهای طبیعی همیشه بهترین تاثیر را در عکس‌ها و فیلم‌های شما می‌گذارند، اما باید بدانید که چه زمانی از این نورها استفاده کنید.

 

معمولا حدود ظهر دمای نور خورشید در حدود 5500 کلوین می‌شود؛ همان دمای برخی از چراغ‌های LED. به نظر می‌رسد این زمان بهترین موقع برای شروع عکاسی یا فیلمبرداری است. اما مسئله این است که دسترسی به این نور همیشه هم امکانپذیر نیست؛ در این شرایط بهتر است به فکر خرید تجهیزات نورپردازی با کیفیتی شبیه به نور طبیعی باشیم!

نورهای ثابت LED روی دوربین

نورهای LED در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف به بازار عرضه می‌شوند. این نورهای انواع مختلفی دارند که از ابعات، دمای نور قابل تنظیم یا ثابت، تنظیم شدت نور و … تنوع دارند.

چراغ‌های LED شامل صدها لامپ کوچک می‌شوند که دقیقا بالای لنز شما نصب خواهد شد. جالب است بدانید که این چراغ‌ها درست مانند سافت باکس عمل می‌کنند و به اندازه آن نیز در تولید نور یکنواخت و روشن موفق هستند.

مزیت نورهای LED روی دوربین این است که در حالت روی دست یا روی گیمبال هم نور شما در هر جهتی یکنواخت خواهد بود.

سافت باکس‌ها

یکی از ابزارهای نورپردازی برای تولید محتوا سافت باکس است. این منابع نوری پهن و مسطح ایجاد می‌کنند که بی شباهت به نور طبیعی پنجره‌ها نیست. سافت باکس گزینه‌ای ایده‌آل برای عکاسی یا فیلمبرداری با هزینه کم است.

 

در ساخت این چراغ‌ها از مواد منعکس کننده داخلی و پانل‌های انتشار استفاده کرده‌اند تا نور را به صورت پراکنده و نرم ساطع ‌کند. انواع سافت باکس ها در اشکال مستطیل، شش ضلعی، منحنی و حتی نوارهای باریک در بازار موجود هستند.

رینگ لایت

کاربرد رینگ لایت‌ها در سال‌های اخیر و با توجه به پرطرفدار شدن ویدیو از فاصله نزدیک برای شبکه‌های اجتماعی بیشتر شده است.

رینگ لایت‌ نوری صاف و بدون سایه ایجاد می‌کند. در عکاسی پرتره یا ویدیوها، بازتاب این نور از چشمان سوژه عکس را بسیار طبیعی می‌کند. شکل ظاهری این وسیله به صورت حلقه‌ای است که لنز دوربین درون آن قرار بگیرد. به این ترتیب منبع نور دورتادور دوربین قرار دارد. انواع مختلفی از رینگ لایت‌ها وجود دارد که ابعادی به اندازه کف دست تا ابعاد حدود ۱ متری دارند.

 

نورهای چتری برای ضبط ویدیو

نورهای چتری همانطور که از اسمشان مشخص است به شکل چتری هستند که منبع نور ثابت در وسط آن قرار دارد. در وسط این چترهای نور بیشتر فلاش نصب می‌شود اما اگر در استودیو نوع مناسبی داشته باشید می‌توانید نور ثابت به آن وصل کنید.

 

نورهای تزئینی

خرید نورهای تزئینی به افرادی توصیه می‌شود که می‌خواهند ویدیو را در دکوری ثابت ضبط کنند و با نورپردازی پس‌زمینه‌ای زیبا و جذاب بسازند.

 

نورهای قابل حمل

برای تولید محتوا حتما نیاز به چراغ های قابل حمل خواهید داشت؛ چراغ‌هایی که بتوانید آن‌ها را در هر گوشه از اتاق خود بگذارید و از آن‌ها در هر موقعیتی استفاده کنید.

بیوتی دیش (Beauty Dish)

یکی دیگر از محبوب‌ترین وسایل برای نورپردازی بیوتی دیش است. این وسیله نوری متمرکز و نرم تولید می‌کند که در بسیاری از عکاسی‌های مدلینگ کاربرد دارد. اگرچه به ندرت از این وسیله در نورپردازی برای تولید محتوا استفاده می‌شود، اما کارایی آن را نمی‌توان نادیده گرفت.

 

همه کسانی که حتی ذره‌ای در حوزه عکاسی تجربه داشته باشند، می‌دانند که نور و کیفیت تصویر دو فاکتوری است که به یکدیگر گره خورده‌اند. از این رو اگر به دنبال تهیه محتواهای ویدیویی با کیفیت بالا هستید، باید به نورپردازی در محیط نیز توجه ویژه‌ای داشته باشید.