چطور باید پادکستها را سئو کرد
چطور باید پادکستها را سئو کرد
چطور باید پادکستها را سئو کرد | خدمات طراحی سایت و برنامه نویسی انواع پلتفرم ، اپلیکیشن در شمال کشور با سابقه درخشان از سال 1385 بصورت حرفه ای
چطور باید پادکستها را سئو کرد؟ چرا پادکست سئو شده به سئو سایت کمک میکند (چرا محتواهای صوتی در سئو سایت مهماند)؟ آیا گوگل پادکستها را در نتایج جستجو نشان میدهد؟
چند سال پیش و با محبوبیت فزایندهی پادکستها، کارشناسان سئو حدس میزدنند که روزی برسد که گوگل پادکستها را نیز ایندکس کند و در نتایج جستجو به کاربران نشان دهد. به همین دلیل، توصیه میشد که در برنامهی تولید محتوا برای سئو سایت حتما تولید محتوای صوتی (پادکست) هم گنجانده شود. در آن زمان، ثبت پادکست در گوگل پادکست بهترین راهکار برای هرچه بیشتر دیده شدن پادکستها بود.
اما امروز اوضاع بسیار تغییر کرده است. دیگر گوگل پادکست کافی نیست، بیرقیب هم نیست. پادکست کاربردهای فراوانی پیدا کرده و تبدیل شده است به محتوایی مستقل و ارزشمند. کسبوکار بعضیها تولید و عرضهی پادکست است. پلتفرمهای مختلفی فقط و فقط برای انتشار پادکست در سراسر جهان به وجود آمدند. از همه مهمتر، نگاه کاربران به پادکست نیز عوض شده است.
چرا برای سئو سایت در سال ۲۰۲۲ به محتوای صوتی نیاز است؟
قبل از اینکه راهکارهای سئو پادکست در سال ۲۰۲۲ را فهرست کنم، باید دربارهی اهمیت پادکست در سئو سایت کمی توضیح بدهم. اول از همه باید بدانیم که گوگل در سال ۲۰۱۹ اعلام کرده است که در نتایج جستجو، پادکستها را در کنار سایر محتواهای متنی و تصویری به کاربران نشان میدهد. یعنی اگر در گوگل سرچ کنید «podcasts about history»، نتایج زیر را میبینید.
البته، گوگل تغییر مهم دیگری را هم وعده داده است: تا چند وقت دیگر حتی نیاز نیست کلمهی پادکست را همراه با موضوعی که میخواهید دربارهی آن بدانید در نوار جستجوی گوگل وارد کنید. در آیندهی نزدیک، محتواهای صوتی مرتبط با موضوع سرچ نیز (در کنار عکسها، ویدئوها و متنها) به کاربر نمایش داده میشود.
اما چرا گوگل تصمیم گرفته است با محتوای صوتی رفتاری مانند محتوای متنی داشته باشد؟ به آمارهای زیر نگاهی بیندازید تا دلیل این تصمیم گوگل را دریابید.
- در حال حاضر (۲۰۲۲) در جهان تقریبا ۴۲۴ میلیون نفر شنوندهی پادکست هستند. پیشبینی شده است که تا سال ۲۰۲۴ تعداد شنوندگان به ۵۰۰ میلیون نفر برسد.
- تعداد پادکستهای تولید شده رقمی نزدیک به ۲.۵ میلیون است.
- بیشتر شنوندگان برای کسب اطلاعات و یاد گرفتن موضوعات جدید به پادکست گوش میدهند.البته آمار بالا فقط برای کارشناسان سئو مهم نیست. تیم دیجیتال مارکتینگ کسبوکارها نیز باید به آمارها دربارهی رشد محبوبیت پادکست و تبدیل شدن آن به محتوایی پرطرفدار توجه کنند. سئو سایت با دیجیتال مارکتینگ، سوشال مدیا مارکتینگ و کانتنت مارکتینگ ارتباط تنگاتنگی دارد. در بازار پر از رقابت امروز، هیچ سایتی با شیوههای معمول (مثل لینک سازی خارجی) بهینه نخواهد شد. پس، لازم است کارشناسان سئو تولید و توزیع انواع محتوا را در استراتژی سئو سایت بگنجانند.
چطور باید از پادکست ها برای سئو سایت استفاده کرد؟
پادکستها یا محتوای اصلی یک سایت هستند یا یکی از محتواهایی که در سایت قرار داده شده است. سایتهایی که کار اصلیشان تولید پادکست است برای اینکه پادکستهایشان در نتایج جستجو نمایش داده شود، محتوای متنی سئو شده برای پادکستها تولید میکنند. برای مثال، اگر در گوگل «ارنست شکلتون» را سرچ کنید، به نتایج زیر میرسید. اگر روی لینک چنل بی کلیلک کنید، صفحهای از بلاگ سایت چنل بی برای شما باز میشود که دربارهی ارنست شکلتون نوشته شده است. از آن صفحهی بلاگ به صفحهی پادکستهای سریالی چنل بی دربارهی ارنست شکلتون لینک داده شده است.