ویژگی alt از تگ img

خدمات طراحی سایت و برنامه نویسی انواع پلتفرم ، اپلیکیشن در شمال کشور با سابقه درخشان از سال 1385 بصورت حرفه ای

برای نمایش تصاویر در زبان HTML از تگ img استفاده می‌شود. این تگ دارای یک ویژگی به نام alt است. در این ویژگی شما باید متنی را بنویسید که اگر به هر دلیلی تصویر شما بارگذاری نشد آن متن به جای تصویر نمایش داده شود. همچنین این متن به موتورهای جستجو کمک می‌کند متوجه شوند که تصاویر شما درباره چه موضوعی است.

هر چند امروزه به لطف پیشرفت‌های صورت گرفته در هوش مصنوعی، گوگل قادر به تشخیص محتوای تصاویر و حتی ویدیوها است ولی در هر صورت توصیه می‌شود که ویژگی alt را خالی نگذارید! در نوشتن ویژگی alt (متن جایگزین تصویر) نکات زیر را مد نظر قرار دهید.

  • اولویت اول شما بیاد متنی باشد که تصویر را با جزییات توضیح می‌دهد.
  • نه کوتاه و تک کلمه‌ای بنویسید و نه خیلی بلند (تا 120 کارکتر مناسب است.)
  • در صورت امکان از کلمات کلیدی در آن استفاده کنید ولی تکرار و زیاده روی نکنید.

 

آدرس صفحه (URL)

یک وِب‌سایت (WebSite) از چندین صفحه وب (WebPage) تشکیل شده است و تمام این صفحات متعلق به یک نام دامنه هستند.

برای مثال صفحه اصلی سایت من در آدرس setupgroup.ir و آدرس این صفحه با عنوان “سئو چیست؟” برابر https://setupgroup.ir/what-is-seo می‌باشد. شما می‌توانید برای صفحات وب خود اسم (نامک) دلخواه تعیین کنید تا در آدرس آن به نمایش در بیاید. برای مثال من در سایتم نامک صفحه تماس با ما را برابر contact گذاشته‌ام.

چیزی که در سئو اهمیت دارد استفاده از کلمات کلیدی در آدرس صفحات شماست. این نکته را در نظر داشته باشید که اگر در آدرس صفحات خود از نامک فارسی استفاده کنید و این آدرس را در جایی کپی کنید کارکترهای فارسی تبدیل به کارکتر‌های درهم انگلیسی می‌شوند.

در گذشته موتورهای جستجو این تفاوت را درک نمی‌کردند و نمی‌توانستد کلمات کلیدی را در آدرس صفحات پیدا کنند ولی اکنون موتورهای جستجو کارکترهای فارسی را متوجه می‌شوند و تنها مشکلی که URL فارسی ممکن است برای شما ایجاد کند در هنگام اشتراک‌گذاری آدرس در مکان‌های دیگر است چون باید آدرسی طولانی و درهم را برای بقیه به نمایش بگذارید.

پس از منظر سئو اینکه در URL صفحه وب خود از نامک فارسی یا انگلیسی استفاده کنید تقریباً فرقی ندارد ولی حتماً از کلمه کلیدی فارسی یا معادل انگلیسی آن در نامک استفاده نمایید. اما در کل برخی ترجیح می‌دهند برای تمیزتر بودن آدرس صفحات خود از نامک‌های انگلیسی استفاده کنند.

پروتکل HTTPS

از آن جایی که در بستر اینترنت ممکن است درخواست‌های مختلفی سمت سرور فرستاده شود که یکی از آن‌ها فقط بازدید از یک صفحه وب است؛ برای هر نوع درخواست یک نوع قرارداد یا پروتکل در نظر گرفته شد تا سرور متوجه شود چگونه باید به هر درخواست پاسخ دهد.

مثلاً برای انتقال فایل به سرور از پروتکل (FTP (File Transfer Protocol استفاده می‌شود و برای مشاهده یک صفحه وب از پروتکل HTTP. پس اگر در آدرس یک وب‌سایت اینترنتی کلمه HTTP رو دیدید معنی‌اش این است که ما از سرور تقاضای مشاهده یک صفحه وب را داریم. اگر هم جایی پروتکل HTTPS را دیدید مثل همان HTTP است با این تفاوت که اگر اطلاعاتی در این وب‌سایت وارد کردیم رمزنگاری می‌شود و دسترسی به اطلاعات ما برای هکرها دشوار است.

حتماً علامت قفل سبز رنگ یا اخطار قرمز رنگ را در مراجعه به سایت‌ها دیده‌اید. علامت هشدار قرمز رنگ یعنی اینکه اطلاعات شخصی یا اطلاعات حساب بانکی خود را در این سایت‌ها وارد نکنید.

 

موتورهای جستجو طبیعتاً به سایت‌های ایمن و دارای گواهی SSL که از پروتکل HTTPS استفاده می‌کنند رتبه بهتری می‌دهند. پس حتماً در هنگام ثبت دامین خود یک گواهی SSL هم برای سایت خود خریداری نمایید. این گواهی‌ها معمولاً نیاز به تمدید سالیانه دارند. البته برخی از ارایه دهندگان سرویس‌های میزبانی وب این گواهی را به طور رایگان در اختیار خریدار هاست و دامین خود قرار می‌دهند.

اگر سایت وردپرسی دارید بعد از خریداری گواهی، پلاگین Really Simple SSL تنظیمات فنی لازم را بر روی سایت شما انجام می‌دهد تا از این به بعد سایت شما با پروتکل HTTPS برای کاربران و موتورهای جستجو به نمایش در بیاید.

کدهای اسکیما Schema.org

کدهای اسکیما مجموعه‌ای از تگ‌ها یا میکرو دیتاها هستند که به کدهای HTML خود اضافه می‌کنید تا موتورهای جستجو بهتر بتوانند سایت شما را بخوانند و در صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERP) بهتر دیده شوید.

در واقع به کار بردن کدهای اسکیما باعث می‌شود ظاهری متفاوت از سایر نتایج در موتورهای جستجو داشته باشید. در نتیجه امکان کلیک روی سایت شما بالا‌تر می‌رود. برای مثال شما می‌توانید در اسنیپت خود امتیاز ستاره‌ای یا پرسش و پاسخ اضافه کنید یا حتی قیمت محصول خود را نمایش دهید. اگر از کدهای اسکیما استفاده کنید اسنیپت سایت شما در موتورهای جستجو به صورت Rich Snippet (اسنیپت غنی) نمایش داده می‌شود.

 

همچنین با کدهای اسکیما می‌توانید آدرس، تلفن، اطلاعات تماس و توضیحاتی را درباره کسب‌وکار خود به موتورهای جستجو ارائه دهید. این کار تأثیر اعتماد افراد و موتورهای جستجو به سایت شما را افزایش می‌دهد.

نیازی به حفظ کردن کدهای اسکیما نیست و هر وقت به آن‌ها نیاز داشتید کافی است آن‌ها را در صفحه مربوطه کپی کنید. اگر سایت وردپرسی دارید به راحتی با افزونه WP Schema Pro می‌توانید این کدها را در سایتتان پیاده‌سازی کنید.

ساختار سایت و لینک سازی داخلی

ساختار سایت شما باید به گونه‌ای باشد که کاربران از صفحه اصلی سایتتان حداکثر با 3 کلیک به هر مطلبی از سایتتان دسترسی داشته باشند. همچنین کاربران باید در سایت شما احساس سردرگمی و گیجی نکنند. شما باید کار کردن با سایت خود را برای کاربران به یک امر لذت‌بخش و آسان تبدیل کنید.

 کاربران را در سایت خود مجبور به فکر کردن نکنید!

از صفحات مرتبط و هم موضوع سایت خود به همدیگر لینک دهید یا در بین متون مقالات خود کاربران را به مطالعه مطلب مرتبط دیگری تشویق کنید. به این امر لینک سازی داخلی گویند و هم باعث می‌شود کاربران مدت زمان بیشتری را در سایتتان سپری کنند و هم باعث می‌شود ربات‌های موتورهای جستجو بهتر در سایت شما بخزند که هر دو در سئوی سایت شما تاثیر مثبت دارند.

 

همچنین با ارسال نقشه سایت خود برای موتورهای جستجو آن‌ها را در درک هر چه بهتر ساختار وب‌سایتتان یاری کنید. اگر از پلاگین Yoast Seo استفاده می‌کنید کار شما راحت است و فقط کافی است آدرس نقشه سایت خود را در Google Search Console ثبت کنید