محتوا تصویری یا اینفوگرافیک

محتوا تصویری یا اینفوگرافیک | خدمات طراحی سایت و برنامه نویسی انواع پلتفرم ، اپلیکیشن در شمال کشور با سابقه درخشان از سال 1385 بصورت حرفه ای

محتوا تصویری یا اینفوگرافیک

محتوا تصویری یا اینفوگرافیک

شاید این سؤال را از خودتان بپرسید که تولید محتوای تصویری چیست؟ ابزار‌های تولید محتوای تصویری چیست؟ نرم افزار‌های تولید محتوای تصویری کدامند؟ در این مقاله به جواب همه آن‌ها میرسید. پس خیلی سریع میرم سر اصل مطلب.

محتوای تصویری چیست؟

روزانه متن‌ها و تصاویر، در کل بگویم محتواها را در انواع قالب‌ها می‌بینیم. محتوای تصویری آن دسته از محتوا‌ها هستند که با چشم ارتباط مستقیم دارند و به گونه‌ای عمل می‌کنند که چشم شما به آن تصویر یا ویدئو و… جذب می‌کنند. اگر هنوز محتوای تصویری را خوب متوجه نشدین، می‌توانید یک سر به اینستاگرام بزنید تا کلی محتوا از نوع تصویری را ببینید.

بیشتر از 60% اطلاعاتی که یادمی‌گیریم از طریق نگاه کردن و بینایی است. پس فقط به فکر تولید محتوایتان نباشید؛ محتوایتان را به شکلی طراحی کنید که ذهن مخاطب هرگز آن را فراموش نکند.

چرا محتوای تصویری فوق‌العاده اهمیت دارد؟

همان‌طور که در مقاله تولید محتوای متنی چیست؟، اشاره کردیم که تمام مقاله را نمی‌تواند متن تشکیل دهد پس باید کمی عکس چاشنی کارمان کنیم، الآن دوباره همان را تکرار می‌کنم چون باعث جذاب شدن مقاله و خسته نشدن چشم کاربر می‌شود. همچنین برای خواندن ادامه مقاله رغبت بیشتری دارد.

حالا که انقدر از اهمیت محتوای تصویری صحبت شد، به موارد زیر توجه کنید:

100 میلیون کاربر در سرتاسر جهان به صورت هفتگی در یوتیوب فعالیت اجتماعی دارند.

• اینفوگرافیک‌ها که نوعی از محتوای تصویری هستند، در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و تلگرام و… 3برابر بیشتر از

محتوا‌های دیگر به اشتراک گذاشته می‌شوند.

• مقالات حاوی تصاویر به ازای هر ۷۵ تا ۱۰۰ کلمه، دو برابر مقالات متنی و بدون عکس بازدید دارند.

• در اینستاگرام تصاویر در مقابل پست‌های متنی و بدون عکس 2برابر بیشتر لایک می‌شود.

• در نتایج گوگل 60% از کاربران روی وب سایت‌هایی کلیک می‌کنند که در گوگل دارای تصویر باشند.

انواع محتوای تصویری

1- تصویر

5- ویدئو

3- اینفوگرافیک

4- اسلاید

5- اسکرین شات

6- گیف

7- موشن گرافیک

1- تصاویر

تصاویر رایج‌ترین نوع تولید محتوا هستند. اگر کمی دقت کنیم به این مسئله پی می‌بریم که ما در روز تعداد زیادی از تصاویر را مشاهده می‌کنیم، حالا چه در سایت‌ها باشد و چه در شبکه‌های اجتماعی.

باید توجه کنید که مثل بقیه تولید محتوا نکنید یعنی دقیقاً از یک الگو استفاده نکنید. خلاق و متفاوت مثل گاو بنفش باشید تا محتوای تصویری شما برای مخاطب تکراری و خسته کننده نشود. حالا که صحبت از گاو بنفش اثر ست گادین شد، اجازه بدهید داستان آن را برایتان تعریف کنم.

ست گادین می‌گوید در سفر به فرانسه بوده و گله‌های گاوها را یکی بعد از دیگری پشت سر می‌گذاشته. زیبایی گله‌ها کاملاً شبیه عکس‌های کتاب قصه‌ها بوده است و این موضوع باعث شد که گادین و خانواده‌اش از دیدن آن‌ منظره‌ زیبا به وجد بیان.

20دقیقه که گذشت، ست گادین و خانواده اش به دیدن منظره‌ای که در آن گاو بود عادت کردند و بعد از آن نه تنها شگفت‌زده نشدند، بلکه حس می‌کردند منظره‌ای که قبلاً از آن لذت می‌بردند خیلی خسته کننده است.
اما فرض کنید در بین این گاو‌ها، یک گاو بنفش را بین بقیه گاوها می‌دیدند. به نظر شما به این گاو هم مثل بقیه گاو‌ها نگاه می‌کردند؟ و یا از ماشین پیاده می‌شدند و با آن سلفی می‌گرفتند تا اگه به کسی چنین حرفی زدند و باور نکرد عکس آن را نشان بدهند!!
خب چرا به سبک گاو بنفش تولید محتوا نمی‌کنید؟!

2- ویدئو

نوعی دیگر از تولید محتوای تصویری است که مخاطبان زیادی را به خود اختصاص داده، بله درسته ویدئو و فیلم‌‌ها. شما برای برند سازی شرکت و کسب و کار خود باید ویدئو‌های زیادی منتشر کنید. مثلا از محیطی که در آن کار می‌کنید و یا کارمندان شرکت و… این کار باعث جلب اعتماد مخاطب می‌شود که این یعنی مشتری و مشتری هم یعنی درآمد.

ویدئو و فیلم‌ها باتوجه به عناصری که دارند، منظورمان را به طور کامل به مخاطب می‌رساند. یعنی لحن گفتار ما، موزیک پس زمینه، و تصاویری که در فیلم وجود دارد، تأثیرگذاری بیشتری نسبت به محتوای متنی و محتوای صوتی و… دارند؛ ما در ویدئو از بیشتر حواسمان استفاده می‌کنیم و این یعنی نفوذ کردن به ذهن مخاطب. به همین دلیل شرکت‌های زیادی محتواهای ویدوئویی را الویت خود قرار می‌دهند.

یکی از رسانه‌هایی که بسیار طرفدار دارد اما کشور ما آن را فیلتر کرده، یوتیوب است. یوتیوب بعد از گوگل دومین موتور جستجوی محبوب در جهان است.

بعضی از آمار خیره کننده یوتیوب:

• بیشتر از 70% زمان‌هایی که مردم در یوتیوب ویدئو تماشا می‌کنند، از تلفن همراهشان استفاده می‌کنند.
• روزانه ۱ میلیارد ساعت فیلم و ویدئو در یوتیوب دیده می‌شود.
• در هر دقیقه ۵۰۰ ساعت ویدئو در یوتیوب بارگذاری می‌شود.

3- اینفوگرافیک

کلمه اینفوگرافیک از ترکیب (Info) یعنی اطلاعات و (graphic) به معنای ترسیم شده، است. این قالب از محتوای تصویری اطلاعات ضروری را به بهترین و جذاب‌ترین شکل ممکن به مخاطب نشان می‌دهد.

فرایند انتقال اطلاعات دیداری در مغز ما، به‌طور تقریبی 60هزار برابر سریع‌تر از اطلاعات متنی است. در نتیجه در این روش سرعت یادگیری و ذخیره کردن اطلاعات، بیشتر از زمانی است که از محتوای متنی استفاده می‌شود. اینفوگرافی به منظور جلب توجه و افزایش درک در یک موضوع مورد استفاده قرار می‌گیرد. اینفوگرافیک قابلیت آن را دارد که یک مقاله بلند و بالا را در خود قرار دهد و فضای کمتری را اشغال کند و تأثیر بیشتری روی مخاطب شما بگذارد.

انواع اینفوگرافیک
1. اینفوگرافی اطلاع‌رسان (Informational)
3. اینفوگرافی‌های نموداری (Chart)
2. اینفوگرافی گاه نما (Timeline)
5. اینفوگرافی فرآیندی (Process
7. اینفوگرافی عددی (Number)
4. اینفوگرافی آموزشی (How)
6. اینفوگرافی مقایسه‌ای (Comparison)
8. اینفوگرافی رزومه (Resume)

?

4- اسلاید

اسلاید‌ها مثل اینفوگرافیک عمل می‌کنند. قسمتی که در اسلاید به آن توجه بیشتری می‌شود رنگ‌ها و طراحی جذاب است که باید دارای کیفیت بالایی باشند تا داده‌ها به صورت کامل به مخاطب منتقل شود. حتماً تا به حال در وبینار‌های مختلف شرکت کرده‌اید، فردی که درحال برگزاری وبینار است فایل آموزشی را به شما نشان می‌دهد و طبق آن جلو می‌رود که به آن اسلاید گفته می‌شود.

5- اسکرین شات

به نظر من اسکرین شات یکی از بهترین موارد تولید محتوای تصویری است. فرض کنید قصد ثبت‌نام در سایت دانشگاه‌تان را دارید. اگر کلمه به کلمه، دقیق و بدون هیچ اشکالی مراحل را توضیح داده باشند، در نهایت می‌توانید ثبت‌نام خود را انجام دهید. اگر علاوه بر متن از عکس (اسکرین شات) هم استفاده شود زمان خیلی کمتری سپری خواهد شد و بیشتر در خاطرمان باقی می‌ماند.

6- گیف

گیف‌ها یا تصاویر متحرک نوعی دیگر از انواع تولید محتوای تصویری هستند که شما با استفاده از گیف به جای عکس، حس رضایت‌مندی را در مخاطب خود ایجاد می‌کنید. دیجی‌کالا را که می‌شناسید؟ در قسمت‌هایی از صفحه اصلی این وب‌سایت از گیف استفاده شده که واقعاً حس خوبی به مخاطب دست میده. شما هم سعی کنید از این تصاویر متحرک (Gif) استفاده کنید.

نمایشگر ویدیو

00:00

00:06

7- موشن گرافیک

موشن به معنای حرکت و جنب و جوش است و گرافیک به معنای تصویر های وکتوری. موشن گرافی‌ها پیام و محتوا را به بیننده منتقل می‌کنند. طراح موشن گرافیک برای ساخت یک کار هنری از افکت‌های بصری، انیمیشن، تکنینک‌های سینمایی و صداگذاری استفاده می‌کند تا تصاویر ساکن را به حرکت در بیاورد و یک اثر فوق‌العاده جذاب برای مخاطب خلق کند. این محتوا می‌تواند تبلیغ تلویزیونی باشد و یا برند شما را به مردم معرفی کند و…

انواع موشن گرافیک
• ویدئورئال
• ویدیو موشن
• استاپ موشن
• اینفو موشن
• اینیمیشن

استفاده از محتوای تصویری چه مزیتی دارد؟

تولید محتوای تصویری همیشه برای مخاطب جذاب است.
سریع‌ترین راه انتقال اطلاعات
درک مخاطب را از موضوع بالا می‌برد.
مدت زمان زیادی در ذهن مخاطب می‌ماند.
تأثیر گذاری بسیار زیاد

ابزار‌های تولید محتوای تصویری چیست؟

برای ساخت تصاویر جذاب از چه ابزارهایی استفاده کنیم؟

کانوا (Canva): عکس‌هایی که در این مقاله به کاربرده شده، با استفاده از کانوا تولید شده. به نظر من کانوا در نوع خود بی‌نظیر است. با کمک کانوا می‌توانید پست‌های اینستاگرام، لوگو، بنر تبلیغاتی و… بسازید.

پیک ‌مانکی (PicMonkey): یکی از ویژگی‌های پیک مانکی، داشتن وبلاگ است که باعث محبوبیت آن شده. شما با استفاده از این ابزار می‌توانید تصاویر کلاژ درست کنید و یا عکس پروفایل دلخواهتان را بسازید و اندازه و حجم عکس‌ها را ویرایش کنید.

استنسیل (Stencil): استنسیل در معنای لغوی یعنی شابلون. یک گریزی به گذشته بزنیم؛ خط کش‌های دوران مدرسه را یادتان است؟ این ابزار دقیقاً همان کار را انجام می‌دهد.

بی‌ فانکی (BeFunky): یکی از ویژگی این سایت این است که لازم به ثبت‌نام نیست و شما بدون وارد شدن به حساب کاربری می‌توانید عکس‌ها را ویرایش کنید. با بی فانکی اینفوگرافیک بسازید و مخاطب را از خود بی خود کنید.

سایت‌های کاربردی تولید محتوا ویدیویی

Powtoon: با استفاده از چند قالب مناسب به کمک Powtoon، به فیلم گرفتن مشغول شوید و بعد از آن نوبت ویرایش می‌رسد و در مرحله آخر هم اشتراک گذاری ویدئو.

Animoto: برای افرادی که در زمینه تولید و ویرایش ویدئو تخصص کافی ندارند گزینه خوبی است. برای دسترسی بیشتر به امکانات Animoto می‌توانید از خرید اشتراک‌های ماهانه آن استفاده کنید.

Placeit: برای استفاده از اکانت تجاری یا پریمیوم Placeit باید متناسب با نیازتان از 29 دلار تا 99 دلار در ماه هزینه کنید. فقط برای اولین بار، استفاده از امکانات آن رایگان است.

ابزارهای ساخت اینفوگرافیک را فراموش نکنید!

وِنیج (Venngage): مانند بقیه ابزار‌ها برای دسترسی بیشتر و داشتن امکانات ویژه Venngage باید پول خرج کنید. با داشتن اطلاعات در دستتان، یک قالب اینفوگرافیک را انتخاب کنید و تمام.

اینفوگرام (Infogr.am): از ابزار‌های حرفه‌ای و تخصصی است که می‌توانیدبه کمک آن داده‌هایتان را به شکل‌های مختلف اینفوگرافیک در بیاورید. از طراحی لوگو غافل نشوید که اینفوگرام این دسترسی را به شما می‌دهد.

پیک ‌تو چارت (PiktoCHart): پیک تو چارت که معرف حضورتان هست؟! این ابزار با امکانات ویژه و متنوعی‌ای که در اختیار شما قرار می‌دهد، رایگان است. مناسب برای حرفه‌ای و مبتدی است و تا به الآن استقبال زیادی از آن شده است.

ویزمی (Visme): ویزمی مناسب افراد مبتدی است و شروع خوبی برای طراحی اینفوگرافیک و عکس‌های جذاب است.

ایزلی (Eas.ly): نسخه رایگان امکانات کمتری نسبت به نسخه پولی دارد اما این باعث نمی‌شود که آن را معرفی نکرد. ایزلی مدعی است که بیش از 4میلیون اینفوگرافیک تولید کرده است. که این ادعا درست است!

اپلیکیشن و سایت‌های ‌ساخت گیف

گیفی (Giphy): ار معروف‌ترین سایت‌های ساخت گیف است. شما علاوه بر اینکه می‌توانید گیف مورد علاقه‌تان را بسازید، امکان استفاده از گیف‌های آماده گیفی را دارید. این سایت هم ثبت‌نام را در الویت خود قرار نداده است و بدون عضویت می‌توانید ازآن استفاده کنید. اگر دوست ندارید از سایت گیفی دیدن کنید، اپلیکیشن آن را تصب کنید.

(Imgflip): اگر زمان کمی دارید پس بهترین گزینه برای شما ایمیج فلیپ است. با فیلم‌هایی که در گوشی موبایلتان دارید گیف بسازید. همچنین می‌توانید از اپلیکیشن Imgflip استفاده کنید و از کارتان لذت ببرید.

ابزارهای حرفه‌ای ساخت موشن گرافی

افتر افکت (Adobe afte effect)

افتر افکت امکان سایه دادن به اشکال 2 بعدی و 3 بعدی را برای شما فراهم می‌کند و می‌توانید خیلی راحت از افکت‌های شبیه سازی آن استفاده کنید. از کلی امکانات دیگر این نرم‌افزار به طوری استفاده کنید که مخاطب وقتی محتوای شما را می‌بیند سرجایش میخ‌کوب شود!

نرم افزار ادوبی پریمیر (Adobe Premiere):

یک نرم‌افزار ویرایش ویدئوی بسیار قدرتمند است که امروزه اکثر فیلم‌هایی که می‌بینیم با این نرم‌افزار ویرایش شده‌اند.

نرم افزار ادوبی فتوشاپ (Adiobe photoshop)

همه با امکانات فتوشاپ آشنایی دارند ولی به چند مورد اشاره می‌کنم که دلتان نشکند. ایجاد خط زمان فیلم: ویرایش بافت، امکان دوخت تصاویر با یکدیگر و… شما امکان نصب فتوشاپ برای تلفن همراهتان را هم دارید.

نرم افزار ادوبی ایلستریتور (Adobe Illustrator)

این نرم افزار شباهت‌هایی با فتوشاپ دارد اما تفاوت اصلی آن این است که ایلستریتور یک برنامه ویرایش تصویر برداری است.

هزینه تولید محتوا تصویری چقدر است؟

تعیین قیمت برای تولید محتوای تصویری نیازمند تخصص است. قیمت‌های مختلفی بر اساس خواسته‌های شما وجود دارد؛ اگر شما خواستار موشن گرافیک هستید، قیمت آن بر اساس زمان محسابه می‌شود. قیمت ساختار‌های دیگر هم به این ترتیب بر اساس نیاز شما محاسبه می‌شود.

به انتهای این مقاله رسیدیم ولی فراموش نکنید که دنیای محتوا پایان ندارد. ما فقط گوشه‌ای از آن را بازگو کردیم. ابزار‌های تولید محتوای تصویری را شناختیم، از فواید هر کدام از قالب‌ها‌ی محتوای تصویری صحبت کردیم و اهمیت آن را در دنیای امروزی درک کردیم. مقاله شما مثل غذا برای مخاطب است زیرا نیاز خود را برطرف می‌کند. پس همیشه در غذایی که برای مخاطب‌تان می‌پزید از تمام عناصر بهره بگیرید و آن را باعشق درست کنید.