سئو موتورهای جستجو
سئو موتورهای جستجو
خدمات طراحی سایت و برنامه نویسی انواع پلتفرم ، اپلیکیشن در شمال کشور با سابقه درخشان از سال 1385 بصورت حرفه ای
سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو چیست؟
SEO برگرفته از عبارت Search Engine Optimization که در فارسی معادل کلمهی بهینهسازی موتور جستجو است. جدای از معنای لغوی میتوان سئو را اینگونه تعریف کرد:
سئو مجموعهای از کارها برای بالابردن رتبه وبسایت در نتایج جستجوی گوگل است. سئو به معنی فریب و یا دستکاری موتورهای جستجو با روشهای غیر اخلاقی نیست. بلکه برای کمک کردن به بهبود نمایش و ارتباط وب سایتها در نتایج جستجوی طبیعی با هدف رسیدن به رتبهبندی بالا، ایجاد شده است.
سئو را میتوان مجموعهای از روشها برای تغییر استراتژیک وب سایتها دانست. این فرآیند به بیان مهمترین عوامل مرتبط در صفحه و افزایش اهمیت آن در صفحه نتایج جستجو، میپردازد.
برخلاف ظاهر ماجرا که سئو را برای موتورهای جستجو نشان میدهد، در واقع سئو در وحلهی اول با کاربران وبسایت در ارتباط است. چرا که موتورهای جستجو نیز به کاربران خود وابسته هستند. سئو در حالت کلی درباره چیزهاییست که افراد در موتورهای جستجو به دنبال آن هستند، پاسخهایی که به دنبال آن میگردند، کلماتی که برای جستجو از آن استفاده میکنند و همینطور محتوایی که زمان خود را برای خواندن آن صرف می کنند. آگاهی از پاسخ این پرسشها موجب ارتباط شما با کاربرانی میشود که از اینترنت برای یافتن پاسخ به پرسش هایشان استفاده میکنند.
بیشتر روشهای بازاریابی آنلاین مانند ایمیل مارکتینگ و تبلیغات تا زمانی که از آنها به صورت مداوم استفاده میکنید ارزشمند هستند و به محض متوقف کردن فعالیتهای خود با افت شدید یا از دست رفتن آن مجرای بازاریابی مواجه میشوید ولی سئو و بازاریابی محتوایی برای کسب و کار شما ارزش افزودهای پایدار ایجاد میکنند که حتی پس از متوقف کردن فعالیتهای خود تا مدتها برای شما سودآور خواهند بود.
موفقیت در سئو نیازمند زمان و تلاش بسیار است ولی دستیابی به آن پایداری بالایی خواهد داشت و تا مدتها به یکی از مهمترین مجراهایبازاریابی شما تبدیل خواهد شد.
اهداف سئو سایت
در سالهای اخیر سئو بیشتر از حد تصور پیشرفت کرده و تکامل پیدا کرده است. پیشرفت سئو و موتورهای جستجو را نمیتوان چندان از هم جدا کرد. موتورهای جستجو توانستهاند با الگوریتمهای پیشرفته جلوی گسترش مطالب اسپم را گرفته و بهترین محتوا را به کاربران نمایش دهند. با پیشرفت سئو مفاهیمی از قبیل بکلینک و پیج رنک که پیشتر از مباحث مهم سئو بودند کم رنگ شده و مفاهیم و اهداف جدید جایگزین آنها شدند.
واضح است که هدفگذاری در پروژههای مختلف متفاوت بوده و نیاز هست برای رسیدن به اهداف خود، ابتدا جایگاه خود را در بازار مشخص کنید. همچنین توجه به نوع صنعتی که در آن فعالید و همینطور روشهای کسب مشتری نیز دارای اهمیت زیادیست. ابعاد کسب و کار شما نسبت به سایر رقبایتان و میزان منابع و بودجه شما نیز در تعیین اهداف سئو دارای اهمیتند.
سئو و بهینهسازی برای موتورهای جستجو، میتواند موثرترین روش در بین استراتژیهای بازاریابی برای کسب و کار شما باشد. سئو میتواند موجب افزایش بازگشت سرمایه فعالیتهای آفلاین و آنلاین بازاریابی شما گردد. این مسئله به وسیله دیده شدن بیشتر سایت شما در نتایج جستجو به دست آید.
هر تاکتیکی که شما استفاده میکنید یا مطالبی که ایجاد میکنید میتواند در برابر یک یا چند هدف شما ارزیابی شود. مشاهده نتیجهی زحمات شما میتواند انگیزهای برای ادامهی راه باشد.
در ادامه به معرفی مهمترین اهداف سئو سایت می پردازیم.
۱. افزایش درآمد
وبسایتها به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از سئو برای افزایش درامد از بازدیدکنندگان خود استفاده میکنند. با این حال تفاوتهای زیادی بین وبسایتی که تنها به دنبال یک فروش سریع و زودگذر و وب سایتی که علاوه بر فروش، ماندگاری کاربر و ایجاد یک کسبوکار آیندهدار است وجود دارد.
در فروشگاههای اینترنتی که به دنبال فروش مستقیم محصولات خود و افزایش درآمد هستند، کاملا منطقیست که هدف آنها افزایش بازدیدکنندگان و بهینهسازی صفحات سایت در جهت فروش بیشتر محصولاتشان باشد.
۲. تولید محتوا
وقتی که یک سایت به جای فروش بیشتر، تمرکز خود را روی تولید محتوا در جهت توضیح نوع کالا یا خدمات ارائه شده برای بالا بردن اطلاعات کاربران میگذارد، رویکردهای سئو نیز متعاقبا تغییر میکند. در این نوع هدفگذاری به جای تمرکز بر روی فروش بیشتر، باید بر روی صفحاتی که توصیف کننده محصولات، خدمات و کسب و کار شماست، تاکید کرد.
۳. آموزش و سرگرم کردن کاربران
اگر هدف شما نمایش برتری محصولات و خدماتتان است، ارتقا نرخ مشارکت سایت هدفی عالی برای شماست، مخصوصا اگر صاحب وبسایتهای سرگرمی و مسافرتی مانند رستورانها، اقامت و وبسایتهای حاوی اطلاعات مناطق مختلف، هستید.
بهرهمندی از کاربرانی که جذب سایت شما شدهاند، فرصتی عالی برای متقاعد کردن و اطلاع رسانی به آنها درباره محصولات، سرویسها و کسب و کارتان است.
۴. افزایش تعداد افرادی که از وجود برند شما باخبرند
سئو میتواند به عنوان ابزاری برای هر چه بیشتر باخبر شدن افراد از حضور آفلاین یا آنلاین برند شما استفاده شود. کاربران مشتاق بعد از دیدن یک تبلیغ آفلاین یا ویدئویی از شما، احتمالا علاقهمند به جستجوی شما در گوگل کرده و به دنبال اطلاعات بیشتری از شما میگردند. این جستجو از طریق جستجوی نام برند شما صورت میگیرد. همچنین با دیدهشدن نام سایت شما در جستجوهای مختلف، احتمال بیشتری بهوجود میآید که کاربران بر روی سایت شما کلیک کنند.
۵. افزایش رضایت مشتریان
یکی دیگر از اهداف سئو میتواند افزایش رضایت مشتریان از طریق وب سایت باشد. این مورد میبایست قبل و بعد از فروش محصولات وجود داشته باشد، چرا که کاربر در هر مرحله از خرید احتمال دارد که بخواهد با پشتیبانی سایت تماس بگیرد. این مسئله میتواند به واسطه تمرکز بر روی نمایش اطلاعات پشتیبانی در اکثر صفحات سایت بهدست بیاید. همچنین ساختار سایت میبایست واضح بوده و موتورهای جستجو نیز صفحات درستی را به ازای کلمات کلیدی مشخص نمایش دهند. بدین شکل کاربران از همان ابتدا برای گرفتن پاسخ خود با صفحه مناسبی رو به رو میشوند.
۶. افزایش ترافیک سایت
افزایش ترافیک از ابتداییترین اهداف سایت میباشد و نشان از بیشتر دیده شدن سایت در نتایج جستجو دارد. این مورد را میتوانید از طریق ترافیک ماهانه سایت ارزیابی کنید. افزایش ترافیک در وبسایتهایی که وابسته به تبلیغات هستند بسیار مهم میباشد.
علت اینکه ترافیک دیگر از اهداف اصلی سئو نمیباشد این است که درصد بسیاری از ترافیک سایت میتواند نامرتبط با فعالیت اصلی سایت بوده و درامدی را برای وب سایت به همراه نداشته باشد.
۷. افزایش رتبه سایت
در نهایت سئو میتواند برای افزایش رتبه سایت استفاده شود. کسب رتبه اول در جستجوی یک عبارت میتواند دلیلی بر پیشرو بودن آن سایت در کسب و کار مربوطه باشد. با استفاده از ابزارهای بررسی رتبه سایت میتوانید به صورت اتوماتیک به چک کردن آن در کلمات کلیدی مختلف بپردازید.
انواع سئو سایت
اگر قصد بهینهسازی وبسایت خود را دارید بهتر است با انواع سئو آشنا باشید نیازهای خود در هر یک از انواع سئو را بیابید و از آنها استفاده کنید. دقت داشته باشید که حتی اگر بخواهید سئو سایت را برون سپاری نیز کنید، بهتر است با اصول آن آشنا باشید تا در تصمیمگیریها هوشمندانهتر رفتار کنید.
شما همچنین ممکن است اصطلاحات سئو داخلی (On-page SEO) و سئو خارجی (Off-page SEO) را شنیده باشید. این اصطلاحات به موضوع تلاش بهینهسازی شما اشاره میکنند.
از نظر فنی دو نوع سئو داخلی و سئو خارجی وجود دارد. هر یک از آنها با دیگری متفاوتند و همینطور دارای اهمیت یکسانی برای موتورهای جستجو هستند. این دو مورد در عین تفاوت به یکدیگر وابسته نیز هستند و در صورت عدم رعایت نکات در هر کدام از آنها، نتیجه کلی کار با شکست روبهرو میشود.
سئو داخلی (On-page SEO)
مجموعه تکنیکها و روشهایی که موجب بهینه نمودن پارامترهای مختلف در درون صفحات وب میشوند، در دستهی سئو داخلی قرار میگیرند. این مورد به طور کلی به محتوا و طراحی سایت وابسته است. سئو داخلی سایت موجب نمایش صحیح سایت در نتایج جستجو و کسب رتبه در کلمات کلیدی مشخص با هر مطلب میگردد. سئو داخلی را میتوان با ویرایش محتوا و همینطور اعمال تغییرات در کدهای صفحه ارتقا داد.
در این مرحله موارد زیر بررسی خواهند شد:
طراحی قالب ( عدم وجود خطا های احتمالی در کد نویسی )
عدم استفاده از Inline css
بررسی استاندارد بودن url و نحوه ی آدرس دهی صفحات وب
بهینه بودن محتوا
استاندارد بود میزان استفاده از کلمات کلیدی در محتوای هر صفحه
بهینه نمودن title صفحات داخلی و صفحه ی اصلی
بررسی متا تگ های استفاده شده
استاندارد سازی لینک های داخلی
بهینه سازی تصاویر و …
سئو خارجی (Off-page SEO)
منظور از سئو خارجی، اعتبار سایت شما در اینترنت است که بر روی رتبه سایت بسیار تاثیر گذار است. در صورتی که سئوی داخلی به خوبی بر روی یک سایت انجام شده باشد، میتواند تکمیل کنندهی فرایند بهینهسازی و سئو سایت باشد. روش های استفاده شده در این مرحله به استاندارد سازی پارامترهای بیرونی یک سایت می پردازد که به طور مستقیم بر وضعیت سئو تاثیر میگذارند؛ لذا باید با دقت و به دور از اشتباهات انجام شوند تا نتایج مثبتی داشته باشند. سئو خارجی به نحوه توصیف سایر سایت ها از شما وابسته است.
برخی از روشهایی که برای سئو سایت off page استفاده میشوند، عبارتند از:
دریافت لینکهای معتبر از وبسایتهای ارزشمند و مرتبط با موضوع سایت
فعالیت مستمر در شبکههای اجتماعی مثل توییتر، فیسبوک، اینستاگرام، گوگل پلاس، لینکدین و …
به اشتراک گذاری مطالب و مقالات سودمند سایت با کاربران اینترنتی