دسته بندی انواع وب
خدمات طراحی سایت و برنامه نویسی انواع پلتفرم ، اپلیکیشن در شمال کشور با سابقه درخشان از سال 1385 بصورت حرفه ای
دسته بندی انواع وب
وب سایت ها را می توان به شکل های مختلفی دسته بندی کرد. یکی از انواع دسته بندی وب سایت ها از نظر نحوه طراحی و پیاده سازی است. انواع وب سایت از نظر نحوه طراحی و پیاده سازی را می توان به وب سایت های استاتیک و دینامیک تقسیم بندی کرد.
انواع وب سایت از نظر ساختاری
وب سایت های ایستا یا استاتیک
وب سایت های ایستا از یک سری فایل HTML تشکیل شده اند که هر کدام نمایانگر یک صفحه از وب سایت است. این به این معنی نیست که این وب سایت ها قفط با کدهای HTML نوشته شده اند. در وب سایت های استاتیک می توان از کدهای CSS و یا حتی JavaScript نیز استفاده کرد. اما این وب سات ها تعاملی نیستند.
وب سایت های پویا یا دینامیک
وب سایت های دینامیک بر خلاف استاتیک، تعاملی هستند، به این معنی که اطلاعات را از کاربر گرفته و آن را پردزش می کند و نتیجه را برمی گرداند. در نتیجه محتوای صفحه با توجه به نوع کاری که کاربر انجام می دهد و یا اطلاعاتی که در آن وارد می کند می تواند تغییر کند.
انوع وب سایت ها از نظر طراحی
هدف ما از این مقاله بررسی انواع وب سایت از نظر طراحی است. که در این بخش به آن ها خواهیم پرداخت:
١. وب سایت فروشگاهی
وب سایت های فروشگاهی یکی از انواع وب سایت های محبوب و پر تقاضا برای طراحان سایت هستند. روزانه کسبوکارهای جدیدی راهاندازی میشوند که برای فروش محصولات خود نیاز به وب سایت فروشگاهی دارند. بد نیست بدانید که کسب و کارها برای داشتن یک سایت فروشگاهی اصولی و استاندارد، هزینه های بالایی را هم پرداخت می کنند.
عناصر و اِلِمان های ضروری در وب سایت های فروشگاهی استاندارد و حرفه ای شامل موراد زیر است:
- سبد خرید که به کاربران امکان می دهد بتوانند محصولات مورد نظرشان را به آن اضافه و یا از آن حذف کنند.
- امکان قیمت گذاری محصولات
- امکان ایجاد تخفیف روی محصولات
- درگاه پرداخت امن و مطمئن برای انجام تراکنش ها
- دریافت گواهی SSL
- Page navigation یا ناوبری آسان
- ایجاد صفحات دسته بندی محصولات به صورت بهینه
- امکان اعمال فیلترهای مختلف روی محصولات توسط کاربر
- قابلیت جستجو در سایت
٢. وب سایت شرکتی
وبسایت های شرکتی و تجاری به وبسایت هایی گفته میشود که به معرفی یک کسب و کار خاص اختصاص دارند. وب سایت های شرکتی اغلب برای معرفی برند شرکت، لوگو و معرفی محصولات و خدمات آن شرکت ساخته می شود. به عبارت دیگر هر کاربری با جستجوی نام برند یک شرکت یا سازمان انتظار دارد به وب سایت آن شرکت دسترسی داشته باشد، در غیر این صورت به وجهه حرفه ای شرکت آسیب وارد خواهد شد.
وب سایت های شرکتی معمولا بر خلاف وب سایت های فروشگاهی مستقیما برای فروش محصولات استفاده نمی شود بلکه این وب سایت ها با معرفی خود، محصولات و خدماتشان کاربران را تشویق می کنند تا برای اطلاعات بیشتر با آن ها تماس بگیرند و یا به صورت حضوری به آن ها مراجعه کنند.
برخی از مهم ترین عناصر ضروری در وب سایت های شرکتی عبارتند از :
- لوگو
- طراحی و دیزاین جذاب
- ناوبری سریع
- صفحه “درباره ما” و “تماس با ما”
٣. وب سایت معرفی نمونه کار (Portfolio)
وب سایت های پورتفولیو، وب سایت هایی هستند که به نمایش نمونه هایی از کارهای گذشته اختصاص داده شده اند. افراد متخصص و به ویژه فریلنسرها که می خواهند خودشان را معرفی و کیفیت کار خود را نمایش دهند، می توانند از این نوع وب سایت ها استفاده کنند. ساخت این نوع از وب سایت ها بسیار ساده تر از وب سایت های تجاری و فروشگاهی است. تمرکز وب سایت های پورتفولیو فقط و فقط بر ارائه رزومه و نمونه کار است.
۴. وب سایت های بلاگی
وب سایت های بلاگی، وب سایت هایی محتوا محور هستند که به طور مرتب با محتوای جدید به روز می شوند. این محتوا می تواند به شکل های مختلف مقاله، ویدیو یا تصویر باشد. هدف وب سایت های بلاگی، انتشار محتوا درباره موضوعاتی خاص و جذاب، برای جذب مخاطب است. وب سایت های بلاگی معمولا با سیستم های مدیریت محتوا یا CMS پیاده سازی می شوند. چرا که کار با این سیستم ها بسیار آسان است و صاحبان کسب و کارها می توانند به راحتی، محتوا را منتشر و یا به روز رسانی کنند.
۵. وب سایت خبری و مجله ای
وب سایت های خبری و مجله ای، از نظر ساختاری مانند وب سایت های وبلاگی هستند، با این تفاوت که به جای تمرکز بر موضوعات مرتبط و تخصصی، وقایع خبری را بررسی می کنند.
۶. وب سایت شبکه های اجتماعی
همه ما فیسبوک و توییتر و اینستاگرام را به عنوان شبکه های اجتماعی می شناسیم، اما سایت های رسانه های اجتماعی می توانند اَشکال دیگری هم داشته باشند. این سایتها معمولاً به این منظور ایجاد میشوند که به افراد اجازه می دهند افکار، تصاویر یا ایدههای خود را به اشتراک بگذارند و یا به سادگی با افراد دیگر در رابطه با موضوع خاصی ارتباط برقرار کنند.
٧. وب سایت آموزشی
وب سایت های مؤسسات آموزشی و ارائه دهندگان دوره های آنلاین در دسته وب سایت های آموزشی قرار می گیرند. هدف اصلی این وب سایت ها ارائه مطالب آموزشی به بازدیدکنندگان و یا ارائه اطلاعات مربوط به یک موسسه آموزشی است.
٨. وب سایت فروم
فروم ها را می توان به عنوان پدر شبکه های اجتماعی معرفی کرد. وب سایت های فروم یا انجمن ها افراد را قادر می سازد تا در مورد موضوعات بحث کنند، سؤال بپرسند و با یکدیگر تعامل داشته باشند. وب سایت های فروم باید شامل ویژگی های مهمی از جمله موارد زیر باشند:
- امکان جستجوی موضوعات و دسته بندی های مختلف
- دیزاین بخش کامنت ها
- نمایش تاریخ
٩. وب سایت ویکی
وب سایت های ویکی، وب سایت هایی هستند که کاربران در آن می توانند در زمینه تولید محتوا با یکدیگر همکاری کنند. معروف ترین وب سایت ویکی، ویکی پدیا است. وب سایت های ویکی را میتوان بر اساس موضوعات و دسته بندی های مختلف ایجاد کرد.
١٠. وب پورتال
وب پورتال اغلب برای اهداف داخلی یک کسب و کار، سازمان، مدرسه یا موسسه ایجاد می شوند. این پورتال ها معمولا شامل یک بخش لاگین برای ورود کاربران مختلف است. به عنوان مثال، وب سایت دانشگا ها داراری یک وب پورتال است که به دانشجویان اجازه می دهد به اطلاعات واحدهای درسی، نمراتشان و غیره دسترسی داشته باشند.
برای پیاده سازی وب پورتال ها معمولاً به طراحی و برنامه نویسی پیچیده تری نسبت به سایر وب سایت ها نیاز است.